Alespoň tak to vypadá při pohledu na statistiku registrací automobilů k polovině letošního roku, který Deníku poskytlo Sdružení automobilového průmyslu.

Vede felicie

Ve srovnání s celkovým počtem registrací osobních aut, kterých je téměř čtyři miliony čtyři sta tisíc, je škodovek více jak třetina. Nejvíce je na českých silnicích felicií, následované fabií a Škodou Octavia.

Stále hojně se po Česku prohánějí několik desítek let staré Škody 105 a 120. Provozus­chopných stopětek je přes sto osmnáct tisíc a stodvacítek dokonce o šedesát tisíc více. Majitelé těchto vozů se už pomalu mohou chlubit, že doma v garáži jim stojí veterán. Průměrné stáří obou typů je totiž pětadvacet let. Podle statistik je starší už jen trabant s průměrným věkem 34 let a Škoda 100 s třiceti šesti lety. Přesto – stopětek a stodvacítek oproti loňskému roku výrazně ubylo, a to zhruba o sedm a půl procenta.

„Oproti ostatním států jde skoro až o unikátní jev,“ říká dopravní specialista Robert Šťastný. „Je to dáno tím, že Češi většinou vyřazují auta, až když opravdu nejezdí. Takže pokud drží pohromadě, nechají si je jako záložní auto,“ říká Robert Šťastný o dnes už legendární vozech z éry prezidenta Husáka a řízeného hospodářství.

Snadná údržba

Podle něho jsou to vozy, které vyžadují jen základní údržbu a poměrně snadno se opravují. Navíc, co se týče náhradních dílů, na staré škodovky se shánějí daleko lépe než na mnohem mladší vozy zahraniční výroby.

„Obliba těchto aut možná souvisí i s dopravou na venkově, která je výrazně horší než dříve. Lidé jsou odkázáni na automobilovou dopravu, takže je výhodné si takovou starou stopětku nechat doma,“ poznamenal Šťastný.

I když jsou auta z tuzemska u Čechů stále nejoblíběnější, jejich pozice na trhu slábne, a to ve prospěch zahraničních automobilek. Zatímco v roce 1999 pocházelo z český továren přes padesát procent vozového parku, dnes je to už jen čtyřicet procent.

Nejvíce mají Češi oblibě značku Ford s tři sta dvaceti šesti tisíci registrovanými vozy a Renault s dvě stě osmdesáti tisíci.

Opravdovým bonbónkem pro fajnšmekry je výčet nejstarších registrovaných automobilů v Česku. S rokem výroby 1937 se může pochlubit například 635 vozů Aero 30. Obdobnou vzácností může být i tisícovka Tater 57, v jejichž technických průkazech stojí rok „narození“ 1938.