Marketingové experty to ale nechává chladnými. Podle nich je to důsledek toho, že mezi dovolenými a Vánocemi nemají Češi žádný velký svátek, během kterého by se dalo utrácet.

„Naše společnost začala svůj sortiment vánočních cukrovinek nabízet již v polovině září letošního roku, a to dle hesla „První cukroví, nejlepší cukroví,“ říká mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

„Stejně jako v loňském roce k vánočním hitům ze sortimentu průmyslového zboží patří MP3 přehrávače, LCD televize, CD přehrávače či DVD rekordéry,“ dodává s tím, že Vánoce v Kauflandu dorazily i do oddělení hraček.

Hlavní vlna přijde v říjnu

Kaufland se letos stal prvním větším řetězcem, který takto zareagoval. Konkurence zatím vyčkává. Podle našich informací chtějí největší obchodní řetězce v Česku vánoční šílenství odstartovat až za měsíc. Předcházet mají obří slevy.

„Vánoční nabídku bychom chtěli představit v druhém týdnu v říjnu,“ prozradila Deníku například mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková. Podobně zareagoval i Globus, který by chtěl s vánočním zbožím přijít v průběhu nebo ke konci příštího měsíce. Přesné datum si ale tento řetězec hypermarketům prozatím nechává pro sebe.

„Konkrétní datum vám neprozradím,“ nechal se slyšet šéf Globusu Petr Vyhnálek. „Není žádnou novinkou, že se konkurence navzájem sleduje a reaguje na sebe. Všichni si dávají pozor, co udělá ten druhý a stejně tomu bude i letos,“ poznamenal.

Mluvčí Tesca se navíc nechala slyšet, že vánočnímu zboží budou předcházet velké výprodeje v šesti obchodních domech společnosti v Praze, Brně, Hradci Králové, Plzni, Pardubicích a Liberci. „Slevy budou probíhat od prvního října a budou opravdu veliké,“ prozradila mluvčí.

Na Západě mají Haloween

Podle marketingových expertů vánoční závody mezi řetězci už nikoho nepřekvapí. Říkají, že je to důsledek toho, že na podzim nemají Češi v kalendáři žádný větší svátek, kdy by mohli nakupovat.

„Je to obecný trend, který trvá tak deset let,“ říká Jan Dobiáš, expert na marketing společnosti Atlantik FT. „Vánoční zboží většinou nejdříve nabízejí obchodníci, kteří příliš nevydělávají na začátku školního roku. Nejvíce je to typické pro diskontní řetězce,“ zdůrazňuje.

Jak uvedl, v západním světě počáteční vánoční šílenství nahrazuje svátek Haloween, který vznikl právě proto, aby měli obchodníci co prodávat. „Zaplnil hluchý prostor mezi koncem dovolených a Vánocemi. V Česku se tento svátek prosazuje stále více, přičemž markantněji je vidět v dražších obchodních centrech,“ dodal. Podle něho je to tím, že právě v těchto obchodech nakupuje movitější klientela načichlá anglosaskou kulturou, kde má Heloween svůj původ. V levnějších diskontech se ale svátek zesnulých zatím příliš neujal.