Samotný automobilový sektor v Česku je přitom podle firmy Coface zdravý a na rozdíl od jiných regionů málo ohrožený riziky. „Jedním z nejvýznamnějších odbytišť je však Velká Británie, jejíž automobilový trh získal zejména kvůli brexitu hodnocení jako vysoce rizikový,“ uvádí zpráva.

Vloni bylo v Česku vyrobeno 1,42 milionu automobil. Na tisíc Čechů tak vloni připadalo 132 nově vyprodukovaných vozů. To je s výjimkou Slovenska nejvíce v Evropě. Automobilový průmysl generuje přes pětinu domácího exportu, ten je však závislý na poptávce po nových vozech v řadě států – především Německa, kam směřuje plná třetina vývozu.

Ekonomický šok a škody z druhé vlny

Úspěch automobilového průmyslu není samozřejmý. „Rizikové scénáře našeho analytického týmu ukazují, že aktuální síla i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně,“ uvedl ředitel společnosti Coface Ján Čarný. Země podle něj musí svůj vlajkový průmysl chránit a podporovat.

Analýza vedle brexitu zhodnotila také potenciální negativní dopady omezení volného obchodu na světových trzích. Varovala, že v důsledku ekonomického šoku by mohla být ve druhé vlně ohrožena další pracovní místa i spotřeba.