ÚOHS dohodu českého a rakouského dopravce zamítl zatím nepravomocně ve druhé polovině června s tím, že ČD podle něj měly na lokomotivy vypsat řádné výběrové řízení a udělil jim milionovou pokutu. Výrazně horší než pokuta je ale pro dopravce zákaz lokomotivy v Česku používat, neboť dopravce podle Kurucze nemá v současnosti k dispozici jinou lokomotivu, která by mohla vlak táhnout.

Selhala totiž jednání s výrobcem railjetů i taurusů společností Siemens o poskytnutí potřebného softwaru, aby zakoupené jednotky mohla vést lokomotiva od jiného výrobce. ČD uvažovaly o lokomotivě řady 380 od tuzemského výrobce Škoda Transportation. Podobně neschůdná se podle Českých drah jeví i varianta potřebné lokomotivy koupit. Starší vozidla totiž na evropském trhu prakticky nejsou a u nových lokomotiv odhaduje Siemens dodací lhůtu dva roky, dodal šéf Českých drah.

České dráhy podaly proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, který má odkladný účinek. Proto dráhy lokomotivy Taurus stále používají. Argumentují zejména tím, že taurusy využívají v rámci obvyklých mezistátních dohod, na jejichž základě v Česku jezdí i jiná zahraniční vozidla. Národní dopravce naopak posílá své lokomotivy a vozy do ciziny.

Dohoda o nájmu taursů od rakouských ÖBB byla podepsána ještě za bývalého managementu vedeného Petrem Žaludou. Antimonopolní úřad nyní napadl dodatek vztahující se k provozu lokomotiv pro letošní rok. Na mezinárodních vlacích jezdí taurusy do Česka už od roku 2008 dodal dopravce s tím, že teprve nyní tato praxe antimonopolnímu úřadu vadí.

První souprava rychlovlaku railjet vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června jezdí na lince do Rakouska.