Skupina ČD vloni dosáhla zisku ve výši téměř jedné miliardy korun. I díky tomu se jí v červenci podařilo splatit pětileté korunové dluhopisy. Hrubé zadlužení státní akciové společnosti tak kleslo z 30,8 na 27 miliard korun.

„V roce 2016 jsme při emisi 400 milionů eur získali takové podmínky, že teď šetříme desítky milionů korun ročně na úrokových nákladech,“ pochlubil se člen představenstva Martin Bělčík. V průběhu posledních deseti let dráhy nakoupily nové Railjety, InterPantery, CityElefanty, RegioPantery, RegioSharky a RegioSpidery.

A právě tyto moderní stroje lákají nové cestující. Ti od ledna do července najezdili v modrých vlacích bezmála čtyři miliardy kilometrů, tedy o 226 milionů více než ve stejném období před rokem. Pasažérů jim přibývá paradoxně také na hlavních tratích z Prahy na Moravu, kde panuje nejostřejší konkurenční boj.

Poptávka roste ale i v jiných směrech, například mezi Prahou a jižními, západními nebo severovýchodními Čechami. Rychle roste zájem také o příměstskou dopravu ve velkých aglomeracích, zvláště v Praze a ve Středočeském kraji. A navzdory zvýšené nabídce mezinárodních autobusových a privátních železničních dopravců si České dráhy udržely pozitivní výsledky rovněž v případě mezinárodní osobní dopravy.

„Na konci léta se konečně také začne projevovat plošné rozšiřování wifi připojení k internetu do dálkových vlaků,“ je přesvědčen Michal Štěpán, člen představenstva odpovědný za dopravu. Projevit by se měly i nákup čtyřiceti zánovních vagónů od rakouských drah.

Příští rok se pak České dráhy chystají na další refinancování svých úvěrů. „Je to dosti složitý a dlouhodobý proces, který trvá zhruba půl roku,“ upřesnil šéf drah Pavel Krtek. Investoři jsou podle něj zkušení hráči na světových trzích, kteří zastupují investiční fondy spravující portfolia několikanásobku HDP České republiky. „Přesvědčit je o výhodnosti a spolehlivosti této investice není lehké,“ dodal Krtek.

Pro investory bude kromě ekonomické kondice, stability a podpory vlastníka důležitý také obchodní model firmy po roce 2019, kdy končí část smluv na závazkovou osobní železniční dopravu. Na tom však společnost řadu měsíců pracuje. Na základě otevřeného tendru již například podepsala smlouvu v Jihomoravském kraji. A také Moravskoslezský kraj nedávno oznámil, že do roku 2025 svěří zajištění regionální dopravy na svém území modrému dopravci. Firma nicméně prohrála boj o elektrifikované reginální tratě na Ústecku, které by měl nově zajišťovat RegioJet.