Také tam šly ceny pohonných hmot v posledních týdny nahoru, ovšem díky výhodnému kurzu zlotého vůči koruně, vychází aktuálně litr Naturalu 95 na cca 34 korun. Nafta je na rozdíl od Česka v Polsku na stejné cenové úrovni jako Natural 95. Ještě větší rozdíl je v ceně benzinu s aditivy, který má u Benziny označení Verva 100. V Polsku vyjde litr na na 35 korun, zatímco na české pumpě stojí až 41 korun!

Ve směnárnách na české straně se zlotý prodává okolo 5,60 až 5,70 koruny. V polských kantorech je však směna koruny na zlotý ještě výhodnější.

Kdo může, tankuje v Polsku

Zájem českých řidičů potvrzují i na polských benzinkách. „Ano, jezdí k nám. Pro benzin, ale taky pro AdBlue,“ směje se mladá prodavačka na čerpací stanici Orlen v Těšíně. Když byl před přibližně měsícem na českých benzinkách nedostatek močoviny, která se přidává do moderních dieselových motorů, jezdili pro ni čeští řidiči do Polska. V Česku dnes stojí AdBlue například v Karviné na Benzině 50 korun litr, v Polsku vychází litr močoviny ve dvacetilitrovém balení asi na 30 korun.

Uhlí. Ilustrační snímek
Drahota a dlouhé čekání. Ceny uhlí i palivového dřeva prudce vzrostly

Obsluha polských benzinek v příhraničí je na české řidiče zvyklá. Po nějaké době jich tam prý zase jezdí podstatně více. Řada z nich spojí tankování s nákupem v tamním supermarketu a naopak. „Já jezdím poslední dva měsíce jedině sem. Jednou za dva týdny jedu i s manželkou, to nakoupíme v Biedronce. A benzin tu mají o hodně levnější než u nás,“ říká mi padesátník David, který „nakrmil“ kvalitnějším benzinem svou stříbrnou mazdu.

Polští pumpaři zvýšený zájem Čechů potvrzují. „Spousta českých řidičů sem jezdí. Nejen pro benzin, ale teď taky pro cigarety. Nedávno tu zákazník bral 70 kartonů,“ říká obsluha pumpy Orlen v Zebrzydowicích. Od hraničního přechodu v Petrovicích u Karviné jsou to sem dva kilometry.

Pod pětatřicet nenatankujete

Zatímco vloni v dubnu padaly rekordy u paliva směrem dolů (Natural 95 se kupoval i za 22,90 korun), letos v listopadu se všechno obrátilo. Redaktor Deník se pokusil v okolí Ostravy natankovat pod pětatřicet - neuspěl.

Tradičně nejnižší cenu zachovávali na pumpách řetězce ONO; ta ve Studénce – Butovicích u exitu 336 z dálnice i druhá v Mošnově u letiště prodávaly Natural 95 v úterý 16. listopadu za 35,50, obyčejnou naftu za 33,90, aditivovanou za 34,50. Devětaosmdesátioktanový benzin tu vyšel stejně, ne-li lépe, než pětadevadesátka na dálnici.

A ceny ostatně rostly i cestou po bývalém hlavním tahu z Mošnova na Ostravu. Co pumpa, to nějaká ta korunka i haléře nahoru. První v moravskoslezské metropoli po příjezdu z jižního směru – Eurobit – však držela N95 pod šestatřicet korun a u dieselu pod pětatřicet. Stejně, jako na předměstí v Nové Bělé, se dalo tankovat v samém centru Moravské Ostravy pod Frýdlantskými mosty.

Hypotéka. Ilustrační snímek
Hypotéky zdražují poosmé v řadě. Zájem o ně neopadá

„Nejen, že jsou ceny vyšponované nahoru, ale navíc jezdí i méně lidí,“ nechal se slyšet Radek, provozovatel benzinky BalticOil v Mariánských Horách a Hulvákách. Nedobrou situaci vysvětloval dopady čínské koronavirové nákazy. Naftu měl v prodeji za 34,50, Natural 95 za 36,20. Mimo běžnou pracovní dobu s obsluhou zde zřídil čtyřiadvacet hodin fungující Tankomat na karty.

Koruna sem (36,80) koruna tam (36,90), tak to vypadalo s N95 u pump naproti sobě ve Vítkovické ulici v centru. Vyšší rozpětí měli se stejným palivem u dopravního uzlu mezi Porubou a Svinovem: Tmas 36,40, Shell a Mol shodně 37,50, Tesco 36,20. U nafty se tu pohybovaly rozdíly mezi třiceti halíři a korunou šedesát. O kousek dále západně u Benziny byla Verva 100 za 41,20 Kč.

Za sjezdem z D1 v Bohumíně naopak zaokrouhlovali, 35 za Diesel a 36 za Diesel Ultra, 37 za N95 a 40 korun za N98. Konkurence u EuroOilu – první benzinky na dálnici v Česku ve směru z Polska – vycházela v něčem lépe a v něčem hůře. Každopádně se spousta aut s tuzemskými registračními značkami zastavovala za hranicí v Chałupkach, kde ceny naprosto válcovaly ty tuzemské!