Lidl o tom informoval v tiskové zprávě. Aktuální údaje uvádějí, že za rok 2018 prodej českých výrobků v prodejnách Lidl stoupl o 16 procent na 6,4 miliardy korun, v roce předchozím to bylo jen 5,5 miliardy korun. Nárůst je přitom kontinuální již řadu let. České výrobky tak lze najít v prodejnách Lidl ve 25 zemích napříč Evropou i v USA.

„Kvalitní české výrobky se na trzích napříč Evropou prosazují čím dál více, konkurence je přitom ve všech zemích obrovská. Loňský výrazný nárůst o téměř miliardu korun je pro nás i pro české dodavatele skvělá zpráva,“ hodnotí čísla Michal Farník, jednatel společnosti Lidl Česká republika.

Řada zemí odběr znásobila

Do nejsilnější desítky odběratelských zemí podle objemu vyvezeného zboží patří Slovensko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Velká Británie, Chorvatsko, Slovinsko, Litva, Řecko a Bulharsko. Novinkou v exportu byly v roce 2018 Rakousko, Srbsko a také USA, kam se vyvezlo české pivo pod značkou Argus.

Řada zemí přitom svůj odběr českých výrobků oproti loňsku několikrát znásobila. Mezi největší „skokany“ patří Portugalsko, Velká Británie, Irsko, Francie a Řecko. Mezi TOP 10 potravinářů podle objemu vyvezeného zboží pak patří například Mlékárna Pragolaktos, Krahulík – Masozávod, LE & CO – Ing. Lenc, Veseta nebo Delimax.

Pomyslnou první příčku však obsadil výrobce hygienických prostředků, společnost Drylock Technologies, která pod značkou Lupilu vyváží především dětské pleny.

Pro české firmy je přitom vývoz zboží pod privátnímí značkami Lidlu výhodou. Musí totiž splnit vysoké nároky v oblasti kvality. Důležitou podmínkou je také pak schopnost dodávat požadovaný objem zboží i do dalších zemí. České firmy se tak mohou prosadit na zahraničních trzích jednodušeji, protože nemusí hledat partnery pro prodej nebo investovat do marketingu v dané zemi.

To potvrzuje i Petr Grabec, ředitel pro výrobu a obchodní vztahy ve společnosti Delimax: „Co se týče složení výrobků, nepřipouští Lidl žádné kompromisy. Díky tomu máme velký náskok před konkurencí,“ uvádí. „Dostáváme se také na trhy, na něž bychom jinak nepronikli. Kdyby náš hummus nebyl pr­votřídní kvality, neměli by Španělé důvod kupovat typickou středomořskou lahůdku v Hodoníně,“ dodává Grabec

Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 prodejen. V současnosti provozuje síť 243 prodejen, které jsou zásobovány čtyřmi logistickými centry. Filozofie prodeje Lidlu je založena na privátních značkách, které tvoří více než 80 procent veškerého sortimentu. Pořádá rovněž pravidelné, tematické týdny s nabídkou potravin a spotřebního zboží, které není součástí stálého sortimentu.