Škoda Transportation podle mluvčí Lubomíry Černé v loňském roce vyrobila celkem 66 tramvají, z toho 33 bylo určeno pro tuzemský trh. „Letos je v různém stádiu rozpracovanosti 38 tramvají, z toho 22 je určeno pro tuzemský trh a 16 do zahraničí. Tramvaje na export jsou určeny především pro lotyšskou Rigu, polskou Wroclav a maďarský Miskolc," řekla.

Celkem 31 tramvají z Krnovských opraven a strojíren letos rozšířilo vozové parky dopravních podniků v sedmi tuzemských městech včetně Prahy, Brna a Ostravy. Dalších 18 vozidel firma dodala do uzbeckého Taškentu. Od roku 2001 krnovské strojírny dodaly na trh přes 400 nových nebo rekonstruovaných tramvají.

Inekon letos dodal dvě příměstské jednotky do Salcburku a do konce roku realizuje ještě jednu dodávku. Dále dodal deset použitých tramvají T3 do Kurska v Ruské federaci. „V současné době rovněž zajišťujeme výrobu šest tramvají typu Trio do amerického Seattlu," uvedl generální ředitel Inekonu Josef Hušek. Do Seattlu by měly tramvaje dorazit v roce 2014, město má zároveň opci na dodání dalších 20 vozidel.

Výrobou tramvají a dalších kolejových vozidel se v ČR zabývala také společnost Siemens Kolejová vozidla. Areál své továrny v pražském Zličíně ale před dvěma lety firma rozprodala v dražbě.

V tuzemských městech jezdí přes 1800 tramvají a jejich počet se v uplynulých šesti letech výrazněji neměnil. Více než 60 procent tramvají je starších 12 let a 675 vozidel je ve věku nad 20 let.

Svět si nyní připomíná 180. výročí od vzniku první tramvajové linky. Zřízena byla 26. listopadu 1832 v New Yorku. České země měly tramvajovou dopravu jako třetí v Rakousko-Uhersku, v Brně začala v srpnu 1869. První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891.