„Pokles celkových tržeb byl způsoben především vysokými slevami prodejů ‚first minute' na jaře 2012 a ‚last minute' v průběhu léta. Doprodej letní sezóny v září a říjnu probíhal velmi pozitivně, cestovní kanceláře tak doprodaly takřka všechny nasmlouvané kapacity," řekla mluvčí asociace Kateřina Petříčková. Loni cestovní kanceláře prodaly 2,09 milionu zájezdů.

V posledních letech výrazně růste prodej zájezdů do destinací v dojezdové vzdálenosti autem či autobusem, jako jsou Chorvatsko, Slovensko a Itálie. Prodej leteckých zájezdů stagnuje, na celkovém počtu zahraničních pobytů se podílí z 35 procent.

Podle AČCKA na celém trhu nenastaly v letošní letní sezóně žádné zásadní změny. Blízké destinace, a tedy i levnější zájezdy, se těší stále větší oblíbenosti. Autobusové zájezdy či pobyty s vlastní dopravou se tak letos prodávaly velmi úspěšně. Češi si sice letní dovolenou v zahraničí stále dopřávají, více ale hledí na cenu zájezdu.

Vzrostl zájem i o Černou Horu

Meziročně vzrostl zájem o Bulharsko, Tunisko (vzhledem k loňským nepokojům) a Černou Horu o více než deset procent. Stejný zájem jako loni byl letos o dovolenou v Chorvatsku, Itálii, Turecku, Řecku a Španělsku.

„K nepatrnému poklesu došlo u zájezdů do Egypta vzhledem k výraznému mediálnímu tlaku během sezóny na destinace na Sinajském poloostrově. Nicméně například egyptské letovisko Marsa Alam zažilo letos enormní nárůst zájmu Čechů okolo 45 procent a tak vykompenzovalo pokles cestujících na Sinajský poloostrov do středisek Šarm-al Šajch a Taba," uvedla Petříčková.

Češi nejčastěji jezdili na osmidenní pobytový zájezd. Výrazně vzrostl zájem o stravování formou all inclusive. Největší zájem byl o ubytování v čtyřhvězdičkových hotelech, klesá zájem o nejlevnější ubytování ve studiích a apartmánech.

Průměrná cena prodaného zájezdu do zahraničí letos byla 11.400 Kč, stejně jako loni. Čím dál víc lidí kupuje zájezd na internetu, letos roce se tak prodalo rekordních 52 procent všech zájezdů (1,09 milionu), což znamená meziroční nárůst o 39 procent. Například v USA a v západní Evropě se prodává přes internet přibližně 60 až 70 procent všech zájezdů. Last minute zájezdů si lidé koupili během léta přibližně 850.000 v hodnotě devíti miliard korun. Šlo o 40 procent všech zájezdů prodaných v ČR.