Na žebříčku Světového indexu míru pro rok 2016 se Česko umístilo šesté. Porazilo i země jako Švédsko nebo Švýcarsko. „Skvělý výsledek České republiky určitě ocení zejména turisté ze zemí s největším potenciálem pro český příjezdový turismus, jako jsou Čína a Jižní Korea. Pro jejich obyvatele je právě bezpečnostní situace nejdůležitějším kritériem pro výběr dovolenkové destinace," dodala k výsledku ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

U Čechů zase hraje roli trend trávit část dovolené kratšími pobyty v tuzemsku a lepší ekonomická situace. Dokládají to i statistická data, která dokazují růst poptávky po ubytovacích a rekreačních službách v řádu desítek procent. Vyšší je letos například zájem Čechů o pronájem chalup. „I v letošním roce pozorujeme pokračující rostoucí trend v prodejích domácích pobytů okolo 15 až 20 procent," řekla ČTK výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.

Podnikatelé v cestovním ruchu se chopili příležitosti. Vedle byrokracie je ale momentálně nejvíce zatěžuje nedostatek kvalitních zaměstnanců, což dokázal i nedávný průzkum CzechTourismu. Naposledy byla poptávka a nabídka vyrovnaná koncem loňského roku. Od té doby počet nabídek míst v cestovním ruchu stále stoupá, ale počet zájemců o práci klesá.

Letošní sezonu proto do velké míry zachraňují brigádníci, kteří se uplatňují jak v ubytovacích zařízeních, tak i v kuchyňských provozech, v cestovních kancelářích a agenturách. Mnozí z nich mají navíc po sezoně velkou šanci získat stálé místo.

ŠANCE PRO POKOJSKÉ

„Na Profesia.cz nejvíce vzrostl počet nabídek v oborech, jako je kuchař, číšník nebo pokojská," říká Zuzana Lincová, ředitelka portálu. „Nyní v letní sezoně je ale poptávka také po barmanech, plavčících, krupiérech, sommeliérech nebo fyzioterapeutech do wellness a lázeňských zařízení."

Lidé se podle ní často zbytečně obávají o práci informovat, protože nemají dostatečnou kvalifikaci. „Při výběru nových zaměstnanců není tak důležité vzdělání – diplomy a výuční listy hrají při výběrových řízeních jen malou roli," konstatuje Lincová. „V oboru, kde zaměstnanci přicházejí do kontaktu s lidmi, kteří si chtějí především odpočinout, něco si užít a relaxovat, hraje největší roli příjemné vystupování uchazečů a schopnost uspokojivě vyřešit případné problémy. Dalším významným faktorem je odborná praxe a zkušenosti, v některých oborech samozřejmě také jazykové znalosti," doplnila.

Nejvíce pracovníků v cestovním ruchu momentálně postrádají v Moravskoslezském, Jihočeském a Jihomoravském kraji.