„Jako největší obchodník s energiemi v České republice si uvědomujeme roli a zodpovědnost, kterou máme vůči zákazníkům, obchodním partnerům i dalším účastníkům trhu. Iniciativu ERÚ jsme přivítali a budeme se jí také řídit,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Ilustrační foto.
Oba obří české obchody v Bulharsku zmařil v jediném dni antimonopolní úřad

Zákazníky je podle něj třeba chránit, protože bývá často doslova šikanován, ať už zatajováním klíčových informací nebo skrytými a nepřiměřenými poplatky a pokutami. Kadlec zároveň doufá, že se ke vzorovému etickému kodexu Energetického regulačního úřadu v nejbližší době přihlásí i další dodavatelé.

Společnost ČEZ svůj dokument zveřejnila na webových stránkách, kde mimo jiné zákazníkům nabízí rady jak odhalit nepoctivého prodejce. „Od začátku roku ČEZ zaznamenal již několik set případů podvodného jednání. Jde často o aktivity, kdy se zástupce cizího obchodníka vydává při podomním prodeji za pracovníka naší společnosti. Zákazníkům jsou pod různými záminkami, často bez jejich vědomí, dávány k podpisu smlouvy, maskované například jako protokol o kontrole,“ uvádí mluvčí společnosti Roman Gazdík.

Jaderná elektrárna Dukovany.
Dukovany ukončily odstávku čtvrtého bloku, elektrárna jede naplno

Etický kodex taková i jakákoli další nečestná a nemorální jednání zakazuje. Základem jednání se zákazníkem má podle něj být slušnost, transparentnost a srozumitelnost, přičemž obchodník musí poskytovat pravdivé informace takovým způsobem, aby byly pro zákazníka snadno pochopitelné. 

Zavazuje poskytovat důkladné informace, nevystavovat zákazníka zbytečným pokutám a upozornit na možné sankce vyplývající z návrhu smlouvy. Obchodník má zároveň brát ohled na nedostatek obchodních zkušeností spotřebitele a nezneužívat jeho důvěry, věku, nemoci, neporozumění či neznalosti problematiky dodávky energií.

Ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák
Největší zakázka v historii. ČEZ ESCO rozsvítí 59 obchodů

„Zákazníci se na nás obracejí s případy, kdy je jim vyhrožováno mnohatisícovými pokutami za to, když vypoví smlouvu ještě před zahájením dodávky. Něco třeba podomnímu obchodníkovi podepsali, ale později si to rozmysleli a chtějí smlouvu zrušit. Jenže obchodník jim řekne: musíte zaplatit několik tisíc korun jako deaktivační poplatek,“ popisuje Petra Košťálová, která se řešením nekalého jednání zabývá.

Podobné poplatky jsou podle Košťálové nezákonné a zákazníkům radí je neplatit. „Bez sankcí je možné od smlouvy uzavřené mimo standardní pobočku odstoupit i 15 dnů od zahájení dodávky,“ dodává.

V souvislosti se změnou dodavatele elektřiny obsahuje etický kodex rovněž základní pravidla a postupy jednání mezi obchodníky navzájem, pokud je takového jednání potřeba k realizaci práva zákazníka na změnu dodavatele elektřiny nebo plynu.

Václav Pačes.
ČEZ vyplatí dividendu 33 korun za akcii, v dozorčí radě končí předseda Pačes