Vyplývá to z čerstvě zveřejněných dat Drážní inspekce. Podle nich loni došlo ke 151 případům nedovolené jízdy za návěstidla zakazující jízdu včetně následné srážky nebo vykolejení na dráze celostátní, regionální a vlečkách. O rok dříve to bylo 148.

K nepatrnému nárůstu došlo hlavně díky vysokému počtu mimořádných událostí v únoru a březnu, kdy se chyby strojvedoucích staly v podstatě celorepublikovým tématem i mainstreamových médiích. Od té doby chybovost strojvedoucích klesla: pokud by se vzala data za poslední tři čtvrtletí, došlo k poklesu o 17 procent. Pokud by se nezapočítaly projetí při posunu, u kterých nemusí být viníkem jen strojvedoucí, došlo ke snížení mimořádných událostí o více než čtvrtinu.

Negativní publicita

Drážní úřad po sérii mimořádností vyzval dopravce, aby se zaměřili na školení strojvedoucích a prevenci. „Je dobře, že na naši výzvu zareagovali. Doufáme, že trend projetých návěstidel nebude narůstat,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Nedovolené jízdy za návěstidla v roce 2019

Proč začaly počty chyb strojvedoucích klesat? Jedním z důvodů může být právě i velká negativní publicita o projetých návěstidlech v prvním čtvrtletí. „Určitě to vliv mělo. Stalo se z toho politické téma a strojvedoucí si začali dávat pozor,“ říká instruktor strojvedoucích Jan Hruška.

„Je možné, že vysoký počet mimořádných událostí nakumulovaných do krátké doby měl vliv na určité snížení jejich počtu v následných měsících. Může to být ale jen jeden z důvodů,“ říká Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Krátce po sérii mimořádných událostí se začali politici předhánět v nápadech, jak podobným případům zamezit včetně větších postihů strojvedoucích. Na ministerstvu dopravy například vzniká novela zákona, která by umožnila odebrat licenci strojvedoucím v případě opakované nepovolené jízdy. Dosud strojvedoucí, na rozdíl například od řidičů silničních vozidel, mohou chybovat kolikrát chtějí a postih jim nehrozí.