Dlouhodobým problémem je však výrazně vyšší čínský dovoz zboží, schodek obchodní bilance se loni zvýšil o 9 % na 17,2 miliardy dolarů (414 mld Kč), sdělil mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Číňané dnes na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně otevřeli největší zahraniční expozici

Podle projevů čínských představitelů by chtěli do Česka dovážet mimo jiné technologie pro vysokorychlostní tratě a vlaky. Právě modely vysokorychlostních vlaků, velká mapa čínské železniční sítě a videoukázky z čínských železnic tvořily centrální a největší část čínské expozice.

Čína v současnosti provozuje už 20 000 kilometrů tratí, po nichž jezdí vlaky rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Česko však zatím stavbu takových tratí nepřipravuje a stále je ve stadiu prvotních studií.

Čínský dovoz do Česka loni rostl, opačným směrem však klesl o více než 9 % na 1,85 miliardy dolarů (44 mld. Kč), což se stalo poprvé od roku 1996. V předchozích dvou letech se růst pohyboval okolo 10 %. Loni byla Čína pro Česko 18. největším exportním trhem.

Loni byly největší vývozní položkou stroje a dopravní prostředky, což platí už od roku 2008. Následuje průmyslové spotřební zboží.

Obchodní vzájemná spolupráce má letos znovu rostoucí tendenci

"Zvýšená dynamika je citelná především v investicích, zájem čínských firem o Česko rostl v posledních dvou letech. Agentura CzechInvest zaznamenala loni 16 rozjednaných projektů s čínskými investory. To je poloviční růst proti roku 2014. Převážná část projektů je výrobního charakteru a v různých fázích vyjednávání," uvedl Kotrba.

Náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa označil při otevření čínské expozice současné diplomatické i obchodní vztahy za nejlepší v historii.