Vyplývá to ze statistiky, kterou vypracovala společnost Global Blue ČR na základě údajů z žádostí o vrácení DPH. Nejvíce v Česku ale utrácejí Rusové, jejichž podíl na celkových tržbách tvoří 62,3 procenta.

"Čína představuje pro Českou republiku významný trh s rostoucím potenciálem. Čínští turisté hledají na své dovolené v Evropě spíše menší města, autenticitu a odpočinek od ruchu velkoměsta. To jim ale nebrání v nakupování," uvedl generální ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška. Meziročně výše útraty čínských turistů za první čtvrtletí vzrostla o 77 procent. Konkrétní hodnotu nákupů Global Blue neuvádí.

Nárůst útraty za zboží a suvenýry v letošním čtvrtletí není podle CzechTourismu trendem ovlivňujícím pouze čínské turisty. V průměru se útraty mimoevropských turistů zvýšily o 40,2 procenta. Průměrný japonský turista během dovolené v Česku například utratil 8198 korun, což je ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku nárůst zhruba o 1000 korun. O desítky korun se zvýšila průměrná útrata turistů z Ruska, kteří za nákupy v Česku v průměru utratí 6869 korun. Opačný trend tuzemští obchodníci zaznamenali u návštěvníků z USA. Ti za zboží utratili meziročně o více než 1000 korun méně, v průměru 8014 korun.

Meziroční nárůst příjezdů turistů z Číny v roce 2011 dosáhl podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) 37,4 procenta, když jich do Česka přijelo bezmála 109.000. Čínští turisté v ČR stráví v průměru 2,7 dne a během pobytu utratí asi 1500 korun na osobu a den. Ruských turistů vloni do ČR přijelo téměř 560.000. Statistika Global Blue zachycuje pouze návštěvníky mimo země EU, kteří si mohou nechat zpětně vracet daň z přidané hodnoty. Statistiky ani odhady průměrných útrat návštěvníků ze zemí EU nejsou.