Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se mohl vrátit z návštěvy Číny spokojený. V kapse si přivezl 22 podepsaných dohod a memorand a čeští a čínští obchodníci si plácli na několik kontraktů. Sobotka byl na návštěvě této asijské velmoci už podruhé. Jestli byly opravdu úspěšné, ukáže až čas. „Je pravda, že ekonomické kontakty jsou intenzivní a může to vést k tomu, že budou brát Českou republiku jako svou bránu do Evropy. Na tom by se dalo stavět," míní analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Číňané během Sobotkovy návštěvy přislíbili například investici sto milionů dolarů, tedy téměř dvě a půl miliardy korun na rozvoj leteckého průmyslu v Česku. „Rádi bychom v této oblasti dosáhli určitých kooperací v rámci vývoje, částečné výroby v České republice či následné montáže v Číně," řekl premiér.

Ostatně letectví bylo jedním ze stěžejních témat jeho návštěvy. Česká vláda by ráda postupně otevřela tři letecká spojení do Prahy. Zítra bude spuštěn druhý přímý let, a to ze Šanghaje. V současné době funguje už přímá linka z Pekingu a na spadnutí je třetí linka z města Chengdu. Vláda si od toho slibuje silnější proud čínských turistů směřujících do České republiky. Tomu by také měl pomoci větší počet míst, kde mohou Číňané žádat o vízum. Nyní jich funguje osm a kabinet očekává, že tato místa vydají 45 tisíc víz do ČR.

České mléko v Číně

Na lepší časy by se pak prý mělo blýskat 
i potravinářům. „Intenzivní mezivládní jednání vedla k tomu, že firma Ershang začíná do své distribuční sítě dostávat konečně i české výrobky. Podepsání dohody znamená export sušeného a trvanlivého mléka v hodnotě sto milionů korun," přiblížil Sobotka. Mléko bude do Číny dodávat jihočeská Madeta.

Nadšení trochu krotí agrární analytik Petr Havel, který si myslí, že podepsaná smlouva dočasně pomůže Madetě, ale ne příliš českým zemědělcům. Domluvený kontrakt je jen nepatrným dílem výroby jihočeské společnosti. Havel navíc předpokládá, že trh se promění a současní výhradní dovozci potravin, jako je třeba právě Čína, Rusko, Indie nebo Brazílie, se budou snažit potraviny do Evropy naopak vyvážet. „Čína je asi dočasně perspektivní, ale to potrvá několik málo let a pak se to obrátí. Těmito tykadly Číňanům umožníme pronikat k nám," doplnil analytik.

Nicméně Česko nadále usiluje o to, aby se z něj stala jakási dopravní a logistická základna Číny ve střední a východní Evropě. Jenomže podobné ambice má třeba i Polsko, z něhož si chce Čína udělat vstupní bránu do Evropy pro infrastrukturní investice. Čínská firma Sinohydro tam loni dokončila regulaci vodního uzlu na Odře za téměř dvě miliardy korun.