Klamání spotřebitelů dál pokračuje

Podle inspekce výsledky provedených kontrol potvrdily, že na trhu stále působí společnosti, které svoje podnikání postavily na klamání seniorů a porušování zákonů. "Nové praktiky poškozování spotřebitelů souvisejí převážně s obcházením zákazu přijímat platby za nabízené zboží nebo služby před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy," uvedl ústřední ředitel inspekce Mojmír Bezecný.

Nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala společnost Astena group za porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik.

ČOI na začátku roku provedla celkem 113 kontrol souvisejících s organizovanými akcemi a přijala 218 oznámení o konání téměř 6000 předváděcích prodejních akcí, o tisíc meziročně méně. Podle inspekce je vysoké procento těchto oznámení od společností, s jejichž působením na trhu nejsou žádné zásadnější problémy.

Nekalé obchodní praktiky jsou postihovány

Použití některé z forem nekalých obchodních praktik zjistila inspekce ve 32 případech. V jednom případě šlo o použití agresívní obchodní praktiky, a to vytváření dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje pokud bude jednat určitým způsobem. "V tomto případě měly být výhrou, podmíněnou nákupem nabízených výrobků, platební poukázky v hodnotě kolem 100.000 Kč, které však žádný spotřebitel nezískal," dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Za celý loňský rok dostali organizátoři předváděcích akcí od ČOI 258 pokut za 29,6 milionu korun. Nedostatky inspekce zjistila v 81 procentech z 420 kontrol. Šlo o téměř stejná čísla jako v roce 2014.