V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, vedení společnosti prosadilo razantní snížení platů pilotům i letuškám o desítky procent. S aktuálním návrhem se nyní seznamuje vedení společnosti i zástupci zaměstnanců. Před tím, než se firma k návrhu vyjádří, musí novou podobu kolektivní smlouvy projednat dozorčí rada, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Do té doby nebude dopravce parametry návrhu komentovat.

Podle zjištění ČTK by dohoda měla například pilotům létajícím na letounech Airbus zmenšit snížení platů z až 25 procent, které požaduje vedení, na zhruba polovinu. Pilotům vrtulových letounů ATR, kterým významně klesaly platy i v předchozích letech, by měly zůstat na zhruba stejné výši jako v předchozím roce.

Podle Hůrky by návrh měl letuškám i pilotům na výplatní pásce přinést zvýšení o několik tisíc korun. Zvyšování zprostředkovatel navrhl zejména v sazbě za odlétané hodiny. „Je to složka mzdy závislá na vykonané práci. ČSA tyto lety prodalo, a tím pádem snáze zaplatí odměnu zaměstnancům než ze základní mzdy," uvedl Hůrka. ČSA snižování mezd zdůvodňovalo ekonomickými potížemi a vysokou konkurencí v oboru letecké dopravy.

Stávka

Navržený kompromis chtějí odbory předložit k definitivnímu rozhodnutí svým členským základnám. Proti snižování platů se ostře postavili zejména zástupci letušek a stevardů, kterým platy podle nového mzdového řádu klesly až o 40 procent. Pokud se k dohodě nepodaří dospět ani s pomocí zprostředkovatele, jsou odbory podle dřívějšího vyjádření ochotny přistoupit ke stávce.

Na osobě Hůrky coby zprostředkovatele se zástupci zaměstnanců dohodli s vedením Českých aerolinií v únoru. Hůrka je expert na pracovní právo z pražské právnické fakulty.

Pokud se obě strany sporu neshodnou na návrhu zprostředkovatele a nebudou schopni nadále o uzavření smlouvy jednat, existuje ještě možnost obrátit se na rozhodce, který podobu kolektivní smlouvy nařídí. Tato možnost se ale v Česku podle Hůrky využívá jen velice zřídka. Rozhodce si strany mohou po dohodě samy vybrat. Nedohodnou-li se, určí ho na návrh kterékoli ze smluvních stran ministerstvo práce a sociálních věcí.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží už jen necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.