Podle firmy je nicméně větší než sedmiprocentní pokles částečným úspěchem. Celkový počet letů, který ČSA loni uskutečnily, se totiž meziročně snížil o 17,4 procenta. Obsazenost letadel se ale zvýšila na 69,3 procenta.

"Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA (sdružení evropských leteckých dopravců), i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil," uvedl prezident ČSA Philippe Moreels.
ČSA podle Marka mají proti velkým evropským leteckým dopravcům nevýhodu v tom, že neprovozují dálkové lety. Většina cestujících ČSA létá v rámci evropského prostoru, není proto možné výsledky ČSA srovnávat s celkovými výsledky dopravců AEA, kam se promítají i transoceánské lety, ale spíše s hodnotami v rámci Evropy, řekl Marek.

Hlavní tuzemský konkurent ČSA, Travel Service, loni přes výkyvy v poptávce a stále rostoucí ceny paliva zaznamenal úspěšnou sezónu a počet přepravených zákazníků navýšil na 3,5 milionu.

Zákazníci s nákupem letenek vyčkávají

Příznivý pro leteckou dopravu nebude ani letošní rok, uvedl již dříve Miroslav Dvořák, generální ředitel Českého Aeroholdingu, do kterého se mají ČSA začlenit po boku Letiště Praha. Společnost prý od podzimu eviduje trend snižujícího se počtu objednávek letenek, což podle něj souvisí s větší opatrností zákazníků. Ti často vyčkávají a nakupují až pár dní před odletem, čímž na dopravce vytváří tlak ke snižování cen, řekl Dvořák.

Auditované hospodářské výsledky za loňský rok společnost dosud nezveřejnila. V roce 2010 snížily ČSA provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy Kč. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard Kč z 19,7 miliardy v roce 2009.