„Představenstvo společnosti doporučilo dozorčí radě ČSA odmítnout předložený návrh kolektivních smluv, jelikož je v rozporu s restruktura­lizačním plánem Českých aerolinií, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři společnosti," řekl Šabík. podle vedení firmy návrh předložený zprostředkovatelem nezohledňuje podmínky na trhu letecké dopravy v ČR a jeho přijetí by ve srovnání se současným stavem představovalo pro ČSA neúnosné zatížení.

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů pilotů i letušek o desítky procent. Návrh zprostředkovatele Petra Hůrky měl pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny. Protinávrh vedení naopak znamená zvýšení jen o stokoruny, řekla Posová. Kolektivní smlouva navržená zaměstnavatelem by navíc měla platit jen do konce letošního roku oproti předchozímu návrhu, který pokrýval i příští rok.

Platy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15.000 korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29.000 korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50.000 do více než 100.000 korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem.

Na osobě zprostředkovatele Hůrky se dohodli zástupci pilotů s vedením firmy v únoru poté, co vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy selhala. Hůrku jako zprostředkovatele v té době rovněž pověřilo ministerstvo práce a sociálních věcí sjednáním smírné dohody i mezi letuškami a vedením aerolinií.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.