Mediaresearch vyhrála tendr vypsaný Asociací televizních organizací (ATO), s tím však nesouhlasila TV Nova. Zástupci mediálních agentur ve svých vystoupeních varovali před tím, aby existovala dvě měření. Byl by to podle nich krok zpět.

„Připadá nám ta nabídka jako velmi dobrá,“ řekl Dvořák k projektu agentury Mediaresearch. Poměr cena výkon se podle něj oproti předchozím letům zlepšil. „Musíme udělat nějakou dohodu s televizí Nova, která náš názor nesdílí, ale já věřím, že rozum zvítězí,“ dodal.

Podle Singera nabídla Mediaresearch v tendru například nápady, jak při měření sledovanosti pokrýt také oblast internetu. „Já absolutně nevidím žádný důvod, proč nevyužít výsledků hodnotící komise a nepodepsat smlouvu s Mediaresearch,“ řekl Singer.

Návrat do banánové republiky

Generální ředitel agentury Omnicom Media Group (OMG) Petr Bažant v diskusi varoval před možností, že by se ATO v nynějších vyjednáváních nedohodla, a na trhu tak byla dvě měření. „Po 14 nebo 15 letech peoplemetrového výzkumu by mi to přišlo jako návrat do banánové republiky,“ řekl. Dodal, že agentury chtějí jedno měření a stabilní trh. Dvě měření sledovanosti mají například v Polsku, podle Bažanta to ale mediálním agenturám přidělává práci. Spekulace vyplývající z porovnávání dat totiž ovlivňují zadávání reklamy.

Tendr na měření sledovanosti uzavřela hodnotící komise ATO na konci září. Jako vítěze zakázky, která byla vypsána na pět let od roku 2013 do roku 2017 a jejíž předpokládaná cena byla 300 milionů korun, doporučila agenturu Mediaresearch. Proti se však postavila TV Nova. a navrhla zrušení tendru. Jako důvod Nova uvedla, že hodnotící komise vyřadila z tendru pro formální důvody další tři uchazeče. Těmi byly agentury TNS AISA, GfK Czech a AC Nielsen Czech Republic.

Nový kanál televize Prima v nejbližší době nespustí

Další televizní kanál televize Prima v nejbližší době nespustí. A to i přesto, že má připravené projekty, které by stály za úvahu. Na konferenci Forum Media to řekl generální ředitel TV Prima Marek Singer. U sledovanosti stanic Primy očekává příští rok nárůst.

„Já myslím, že jsme teď nedávno vyjasnili, že Prima Family není čtvrtý kanál,“ řekl Singer v narážce na to, že Prima Family bude od počátku příštího roku hlavním kanálem televize Prima. Vysílací licenci nynějšího hlavního programu Prima společnost FTV Prima vrátí Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a ukončí jeho vysílání. Prima vysvětlovala změnu názvu své vlajkové lodi mimo jiné zájmem diváků o rodinnou televizi. Podle médií chce ale Prima výměnou licence řešit dlouholetý spor s regionálními televizními studii RTA, se kterými musí Prima v určitých časech sdílet vysílací frekvence.

„Jsme pochopitelně pragmaticky uvažující firma,“ dodal Singer. Hodně proto podle něj při spuštění případného dalšího kanálu Primy bude záležet na vývoji trhu. Pokud to trh dovolí, má Prima projekty, které by stály za úvahu, uvedl její ředitel. Nyní má FTV Prima licence ještě pro kanály Prima Cool a Prima Love. První z nich vysílá hlavně na muže, druhý je zaměřen na ženy mladšího až středního věku.

Pro příští rok Prima podle Singera očekává nárůst svého podílu na sledovanosti. „Máme schéma, které má jednak některé stabilní ´držáky´, jednak chystáme novinky,“ řekl Singer. Když se programové schéma podle něj podpoří správným investičním plánem, tak by sledovanost měla růst, dodal. Podíl Primy na trhu se přitom podle generálního ředitele agentury Group M Davida Lhoty v současnosti pohybuje na 25 procentech.
ČT2 komercionalizace kvůli reklamě nehrozí, řekl Dvořák

Česká televize (ČT) v tuto chvíli připravuje nový obchodní model, který nabídne zadavatelům reklamy. Podrobnosti by měly být známé na konci listopadu. Na konferenci Forum Media to řekl generální ředitel ČT Petr Dvořák. Ujistil přitom, že stanici ČT2 nehrozí kvůli možnému přesunu reklamy z ČT1 komercionalizace.

Česká televize o půlnoci na 22. října musela ukončit vysílání reklamy na stanicích ČT1 a ČT24 a na webu. V souvislosti s ukončováním přechodu z analogového na digitální vysílání to do zákona o České televizi prosadily komerční televize. ČT totiž z výnosů reklamy financovala digitalizaci a fond kinematografie, do nějž nyní budou přispívat komerční televize. Reklamní spoty tak smí nyní ČT vysílat v omezené míře pouze na ČT2 a sportovním kanálu ČT4.

„V tuto chvíli pracuje (prodejce reklamního času ČT) Media Master s obchodním oddělením České televize na tom, aby připravili nový obchodní model,“ řekl Dvořák. Slíbil mediálním agenturám, že nejpozději do konce listopadu v něm bude jasno. Nepředpokládá přitom nějakou zásadní změnu struktury jednotlivých kanálů. „To znamená, že neočekávám, že by se kanál ČT2 rozšířil pro nějakou širší cílovou skupinu a že by se více zkomercionali­zoval,“ řekl. Spíše se bude zaměřovat na specifické cílové skupiny.

Na nejsledovanější veřejnoprávní stanici ČT1 strukturální změny s koncem vysílání reklamy nebudou, řekl Dvořák. Sledovanost podle něj s ukončením reklamy automaticky neporoste. „Bude hodně záležet na tom, jakým způsobem se bude dělat marketing televize,“ řekl Dvořák. Ten by podle něj ke zvýšení podílu na trhu mohl přispět.

Sledovanost ČT ovlivní také strategie komerčních televizních stanic, uvedl Dvořák. Bude podle něj záležet například na tom, kolik peněz dají do programového schématu a jestli budou přicházet s novinkami. Generální ředitel TV Prima, který se diskuse také zúčastnil, přitom práci na nových pořadech ohlásil.

Dvořák se vyjádřil také k připravovanému jarnímu vysílacímu schématu ČT. „My teď bojujeme s tím, abychom z toho, co máme k dispozici, poskládali přehlednější a jasnější schéma na jaro,“ řekl. Reálné změny a úpravy je však podle něj možné očekávat až od podzimu.