Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cukrovinky Haribo slaví devadesáté výročí

Praha - Želatinového medvídka zná asi každé malé dítě a věta „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“ patří v Česku k nejznámějším reklamním sloganům.

12.12.2010
SDÍLEJ:

Želatinoví medvídci Haribo.Foto: ČTK

Německá firma na výrobu cukrovinek Haribo, která je největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě, byla založena před 90 lety 13. prosince 1920. V současné době má asi šest tisíc zaměstnanců, pět závodů v Německu a dalších 13 po celé Evropě a exportuje do více než 100 zemí po celé zeměkouli.

Zakladatel firmy Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 ve Friesdorfu u Bonnu. Vyučil se cukrářem, pracoval v několika firmách a sbíral zkušenosti v oboru. Když po skončení první světové války zjistil, že firma Heinen v Bonnu-Kessenichu hledá cukráře zabývajícího se výrobou bonbónů, přihlásil se a stal se jejím obchodním partnerem.

V prosinci 1920 se osamostatnil a vznikla firma s názvem Haribo, což je zkratka ze jmen Hans Riegel, Bonn. V roce 1921 se oženil a manželka Gertrud se stala jeho první spolupracovnicí, když rozvážela denní produkci cukrovinek na kole. Manželům Riegelovým se poměrně v krátké době za sebou narodily tři děti – syn Hans (1923), dcera Anita (1924) a v roce 1926 pak druhý syn Paul.

Symbol firmy

V roce 1922 vymyslel Riegel figurku tančícího medvídka z želé, která se později stala symbolem a nejslavnějším produktem Hariba. Firma prudce expandovala a také její sortiment se rozšířil, například o lékořicové cukrovinky. Začátkem 30. let již Riegel zaměstnával přes 160 lidí a svými produkty zásoboval celé Německo. V té době také vznikl legendární slogan „Haribo macht Kinder froh“ (Haribo dělá dětem radost).

Před druhou světovou válkou mělo Haribo přibližně 400 zaměstnanců a jeho produkce si razila cestu i do zahraničí. Válečná léta firmu citelně poznamenala, koncem války navíc v pouhých dvaapadesáti letech zakladatel Hans Riegel zemřel. Chvíli vedla firmu, která v té době měla asi 30 zaměstnanců, Riegelova žena Gertrud a v roce 1946 převzali vedení Hariba synové Hans a Paul. Hans si vzal na starost obchodní oblast včetně marketinku a odbytu, jeho bratr Paul vedl výrobu.

Firma se pod jejich vedením rychle rozvíjela a její aktivity přesáhly německé hranice. V roce 1962 byla v německé televizi poprvé uvedena reklama na Haribo a v polovině 60. let byl dosavadní slogan „Haribo macht Kinder froh“ doplněn dovětkem „und Erwachsene ebenso“ (Haribo dělá radost malým, stejně tak i dospělým) a zrodila se tak legendární věta, která výrobky Hariba provází dodnes. V České republice se používá její obměna „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“.

V roce 1982 želatinoví medvídci překonali oceán a přistáli u břehů USA. Po pádu komunistického režimu ve východní Evropě se aktivity Hariba soustředily i na tento region – sídlem české pobočky je od roku 1998 Brno.

Loni v srpnu ve věku dvaaosmdesáti let zemřel Paul Riegel. Padesáti procentní podíl ve firmě převzali jeho čtyři děti, druhu polovinu stále drží Hans Riegel.

Autor: ČTK

12.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2 5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se sešel s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech
8 14

Dvě třetiny osobností regionů nejsou spokojeny s výsledky voleb

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT