Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

D3: Dálnice z Prahy na jih Čech je stále v nedohlednu

Praha - Již desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.

27.6.2011 1
SDÍLEJ:

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.Foto: PragoProjekt

Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však mohou využít pouze několikakilometrový úsek. Jeho první část, 3,3 kilometru dlouhý obchvat Tábora, byl otevřen již před 20 lety, 30. června 1991.

V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční dítě v četně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné ČR a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes. Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).

Problémy s financováním

Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především financování a trasa v některých úsecích. Jako o možnosti financování stavby se uvažuje o jejím zařazení do pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Připravuje se varianta, podle které by měl soukromý investor v rámci PPP zaplatit úsek z Veselí do Českých Budějovic. Loni v lednu ekonomičtí ministři odmítli návrh ministerstva dopravy, který předpokládal, že by celý 113 kilometrů dlouhý úsek dálnice od Tábora k hranici s Rakouskem bylo možné stihnout postavit formou PPP v letech 2011 až 2015.

Jako každou dálniční stavbu provází i D3 problémy s protesty veřejnosti a ekologických aktivistů i s výkupy pozemků, přípravu stavby provázejí desítky námitek. Nejproblematičtější je patrně středočeský úsek dálnice, především oblast Posázaví. "Příprava výstavby dálnice D3 trvá více než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje," konstatoval nedávno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle úřadu ujasněny nebyly zdroje financování výstavby, ani nebyla závazně stanovena potřeba peněz na její pořízení a hrozí další nárůst nákladů.

Čtěte také:
Ministerstvo chystá škrty na dálnici u Budějovic
Dálnice u Budějovic: O trase je rozhodnuto
Proti dálnici D3 u Budějovic padlo první odvolání

D11 - Po mnoha letech sporů se dostavbě pěti kilometrového úseku do Hradce blýská na lepší časy. Ředitelství silnic a dálnic se nedávno dohodlo s farmářkou Ludmilou Havránkovou o prodeji pozemků pro dálnici. Více ZDE

D8 - Dálnice D8 má být dokončena v roce 2013. Stále ale totiž chybí 93 stavebních povolení, která jsou zablokována kvůli odvoláním ekologů. Více ZDE

D1 - Dálnice D1 je nejstarší tuzemské dálnice.Rekonstrukce a úpravy D1 od Mirošovic po Kývalku v délce 160 kilometrů by měla být prvním velkým projektem postaveným formou PPP. Více ZDE

Autor: ČTK

27.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební superdebata Deníku: přípravy
6

Začíná superdebata Deníku: politici odpoví na vaše dotazy

Premiér Španělska Mariano Rajoy
AKTUALIZUJEME
1 14

Madrid chce Katalánsku v sobotu pozastavit autonomii

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1500 korun měsíčně včetně poplatků. Uvedl to dnes Český rozhlas - Radiožurnál. Byty se ve stejné lokalitě pronajímají podle rozhlasu nejméně za 11 tisíc korun bez poplatků. Výši tohoto benefitu nyní prověřuje ministerstvo financí, podle Janečka je ale vše v souladu se zákonem.

DOTYK.CZ

Pořád je v nás socialismus, říká muž, jehož 21. srpna 1969 surově ztloukli

Ve spolupráci s neziskovou organizací Post Bellum přinášíme vzpomínky pamětníků komunistické zvůle. Dnešní příběh věnujeme příběhu Miroslava Kamila Černého, na němž se 21. srpna 1969 vyřádili voják, policajt a milicionář, každý s dlouhým penderekem.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení