Zatímco loni se na opravách D1 pracovalo i v zimě, a v prosinci se proto při sněžení tvořily kolony mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, letos by se mělo jezdit bez zdržení.

Oddechový čas

Řidiči tak dostanou „oddechový čas“ před očekávaným náporem stavařů v příštím roce. V něm se totiž bude pracovat na 71 kilometrech nejstarší české dálnice.

K nyní opravovaným šesti desítkám kilometrů přibude ještě desetikilometrový úsek u Ostrovačic na Brněnsku. „Měla by to být asi nejhorší stavební sezona v rámci celé modernizace,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Zejména obyvatelé Brna se mohou „těšit“ i na další velkou stavbu – ŘSD totiž získalo kladné stanovisko od Jihomoravského kraje pro přípravu další části velkého městského okruhu. Bezmála sedmikilometrový úsek od Vinohrad k výpadovce na Bratislavu tak prošel více než dva roky trvajícím procesem EIA, tedy zkoumání vlivu stavby na životní prostředí.

Kamiony bez předjíždění

Rychlejšímu provozu na dvou úsecích D1 na Vysočině by mělo napomoci i nové opatření zatím naplánované od letošního prosince do konce února příštího roku – v případě špatného počasí nebo husté dopravy nebudou smět kamiony předjíždět ostatní auta.

O tom, že zákaz začne platit, je upozorní elektronické dopravní značky. Vláda počítá i s dalším rozšířením omezení pro kamiony – chce jejich řidičům zakázat jezdit v neděli od půlnoci do 22 hodin , jako je tomu jinde v Evropě. Nyní mohou v neděli jezdit do 13 hodin.

Dvě desítky kilometrů

V příštím roce se ŘSD chystá zprovoznit 21,3 kilometru nových dálnic. Bude to o třetinu méně než letos, kdy plánuje otevřít 34 kilometrů, z toho poslední dva úseky v prosinci. Loni ovšem ministerstvo dopravy zprovoznilo jen čtyři kilometry.

V Česku je nyní rozestavěno 260,3 kilometru silničních staveb, z toho přes 138 kilometrů nových dálnic. Zbytek připadá na silnice první třídy. Dálnic je nyní v provozu asi 1256 kilometrů, silnic první třídy 5642 kilometrů. (js,čtk,jnd)