„Poláci staví rychle a vypadá to, že se k hranicím dostanou v roce 2024, nám to vychází nejdříve na rok 2026. Pokud zákon začne platit od příštího roku, poslouží nám jako instrument, abychom se tam dostali alespoň stejně jako Poláci. Jinak hrozí blamáž: S3 se totiž nemůže napojit na žádnou naši silnici první nebo druhé třídy, na hranici by prostě končila. Nechtěl bych být ministrem dopravy v roce 2024 v případě, že tam Polák dorazí a skončí ve slunečnicích. To by byla evropská ostuda, fiasko,“ řekl Havlíček v rozhovoru pro lidovky.cz.

Cílem novely zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury je zkrátit dobu přípravy strategických dopravních staveb zhruba o třetinu až polovinu. „Je to dopravní zákon roku,“ vyjádřil se ministr dopravy.

Rychlejší získání pozemků

Podle novely stát snadněji a rychleji získá pozemky. V případě výkupu stavebních pozemků a staveb bude moci vlastník dostat až jedenapůlnásobek znalecké ceny.

Novela má umožnit státu stavět dálnice a železnice okamžitě poté, co získá přístup k potřebným pozemkům v rámci stavebního povolení. Tento postup budou moci uplatnit jen takzvaní oprávnění investoři, tedy hlavně státní organizace, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic.

„Je to revoluční záležitost. Ať už se pozemky pro strategické stavby vykupují nebo vyvlastňují, stejně k tomu podle zákona dříve či později dojde. Problémem je prostor pro zbytečné spekulování a oddalování, čemuž se chceme vyhnout. Přitom nikoho nepřipravíme ani o korunu,“ vysvětloval ministr dopravy Karel Havlíček.

Poslanci se rozhodli do novely doplnit i takzvanou polskou metodu výstavby. Ta umožní urychlit získání majetkových práv, která se nepodařilo zajistit dohodou s vlastníkem před zahájením stavebního nebo sloučeného řízení. Tento tzv. polský model tak fakticky urychlí vyvlastňování několika posledních problematických pozemků potřebných pro stavbu právě sloučením do jednoho řízení. „Znamená to konec spekulací a protahování staveb,“ dodal Havlíček.