„Naprostá většina finančních prostředků bude investována především do samotné výstavby, rozpočet na rekonstrukce a samotné opravy se ještě připravuje a schvaluje,“ informovala Deník mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Hlavní důraz na dálnici D47

Letos by se mělo postavit celkem 40 kilometrů nových silnic a dálnic. Půjde hlavně o dva úseky dálnice D47, novou část dálnice D1 mezi Kojetínem a Kroměříží-východ a postaví se i nový úsek rychlostní silnice R7 mezi Bítozevsí a Vysočany v Ústeckém kraji.

„Letos jsou určitě nejdůležitější oba úseky dálnice, kterou jsme si zvykli označovat jako D47, ale která se v budoucnu stane součástí D1,“ řekl Deníku ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

„Zprovozněním zmíněných dvou dálničních úseků se jednoznačně zrychlí průjezdnost krajem. Úsek D47 Lipník nad Bečvou – Bělotín přiblíží dálniční síť na hranici kraje a bude převádět dopravu, která směřuje na Ostravu i na Frýdek-Místek a Český Těšín,“ řekl Deníku náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavol Lukša.

Letos dostavěné úseky by se měly zařadit po bok stávající dálniční sítě, která nyní čítá zhruba tisíc kilometrů. I tak to ale zatím bude jen kapka v moři, protože podle plánů ŘSD zbývá vybudovat ještě dalších 1200 kilometrů páteřní dálniční sítě.

Letošní rok by ale měl nastartovat zvrat v dosavadním tempu. Už napřesrok se totiž počet nových kilometrů zdvojnásobí a dojde k dokončení D47 či stavbě dalšího úseku R6 z Prahy do Karlových Varů. Zvýšená stavební činnost ovšem znovu otevře i otázku možného předražování výstavby dálnic. Podle loňského zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se u nás staví jedny z nejdražších dálnic. Například jeden metr dálničního mostu u nás stojí kolem 29 tisíc za metr čtvereční, v Německu je to o sedm tisíc méně.

„Údaje o předražení dálnic byly neobjektivní. Srovnání ceny neobsahovalo faktory, jako jsou inflace, vývoj kurzu koruny, různá daň či technické parametry,“ brání se mluvčí ŘSD Vápeníková. Ministerstvo dopravy ale přesto chce možné předražování více ohlídat.

„Dokončujeme nové cenové normativy, které nám pomohou správně určit předpokládanou cenu a samozřejmě budeme sledovat transparentnost výběrových řízení,“ slibuje ministr dopravy Řebíček.

Naplánované stavby pomohou regionům

Nové komunikace přinesou miliardové zisky pro ekonomiku v regionech, říká dopravní expert Petr Moos.

Které dopravní stavby považujete letos za nejdůležitější?

Určitě to bude rozběhnutí silničních staveb v okolí Prahy a pokračování dálnice D47, protože ostravský region na to již velmi dlouho čeká. Měly by pokročit i přípravné práce na dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic.

Existují nějaké odhady o vlivu na ekonomiku?

Nadopravní fakultě ČVUT jsme dělali odhady, jak se zvyšuje takzvaná produkční funkce regionů, pokud jsou napojeny na dálnici. Například při propojení Liberecka s Ústeckem lze očekávat nárůst kolem tří procent, což je obrovská síla. Ekonomické přínosy jsou řádově v miliardách a má to samozřejmě pozitivní dopad na zaměstnanost a výrobu hlavně v regionech.

Na silnice půjdou miliardy z EU, nakolik to zrychlí výstavbu?

Když si uvědomíme, že na příštích pět let představuje částka z Operačních fondů EU na naší dopravní infrastrukturu skoro 130 miliard, tak je to vysoká částka. Každý rok to bude i s penězi z domácích zdrojů asi 90 miliard na dopravní infrastrukturu, a to je rozdíl od těch 40 či 50, které šly na dopravu nyní.

(jak)