Ministerstvo dopravy totiž posvětilo druhý návrh, který počítá s tím, že část D3 mezi Českými Budějovicemi a Dobrou Vodou povede tunelem pod zemí.
Rozhodnutí samozřejmě potěšilo nejen budějovického primátora Juraje Thomu. „Varianta je jednoznačně šetrnější k přírodě. Proto prosazení této přívětivější trasy a její přípravu samozřejmě považujeme za úspěch. Dálnice v tunelu naopak krajinu nenaruší a ani nebude obtěžovat své okolí,“ uvedl včera Thoma.

Podle původního plánu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měla totiž vést dálnice po sto devadesát metrů dlouhé estakádě osm metrů nad zemí. „Určitě mám radost, alespoň tady nebudeme muset z oken koukat na betonové monstrum,“ míní jeden z obyvatelů Dobré Vody, který čekal na zastávce na autobus.

Tunel bude dlouhý zhruba sedm set osmdesát metrů a začínat bude těsně před Dobrovodskou ulicí a končit má za Ledenickou. Odtud bude dálnice pokračovat zaříznuta pod úrovní terénu. Dobrovodský potok by tak měl celý tunel podtékat.

„Právě pracujeme na aktualizaci dokumentace pro územní rozhodnutí, které s variantou tunelu počítá. Doba zahájení výstavby však záleží na tom, jestli ministerstvo dopravy bude pokračovat v soukromém projektu PPP. Ale zatím máme v plánu začít stavět na přelomu roku 2011 a 2012,“ konstatoval ke stavbě tunelu ředitel českobudějovické správy ŘSD Josef Pešl.

Bez emisí a hluku

Radost z úspěchu podzemní varianty neskrývá ani starosta nedaleké Dobré Vody Jiří Šabatka.

„Určitě, jsme nadšeni. Tunel bude asi jeden kilometr dlouhý a do země se zanoří u Dobrovodské. Proto jak hluk, tak i emise a zplodiny se nás tedy nedotknou,“ soudí Šabatka. „Prozatím dálnice obyvatele moc nezajímá, protože si myslí, že to bude za dlouho. Ale nebude, stavět se má v roce 2012. Podle mne, jak to lidé nemají těsně před sebou, tak se o to nestarají,“ pousmál se starosta.

I když bude varianta s tunelem šetrnější k přírodě a k obyvatelům, bude o více než jednu miliardu dražší. Řadu neznámých ale také už v těchto dnech vyvolává dálnice D3 na Srubci. „Je jasné, že stále trváme na stavbě obchvatu Srubce a také na sjezdu z dálnice, který povede k nám,“ říká starostka Zuzana Vyhnálková.

„My jsme podepsali jakési memorandum obcí, ale teď začíná bitva pro každou obec zvlášť. My například máme v našem územním plánu zakreslen obchvat Srubce už od roku 2001,“ doplnila starostka s tím, že podle ní si řada srubeckých obyvatel myslí, že sjezd z dálnice D3 vedený do obce, prostě Srubec nepotřebuje. „Ale já si myslím, že ano. Proto i na sjezdu budeme trvat,“ uzavřela starostka .