„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok, proč se jeho rezort rozhodl v případě 32kilometrového úseku dálnice D4 právě pro tuto formu výstavby.

Stát plánuje do budoucna volit PPP častěji, budou-li naplněny dvě podmínky: Nový úsek by měl být alespoň 30 kilometrů dlouhý a měl by mít platné územní rozhodnutí. „V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ upřesnil Ťok.

Ilustrační foto.
Ťokův rezort nestíhá. Dálniční síť do roku 2050 je nereálná, varoval NKÚ

Zájemci o dostavbu a provozování autostrády mezi Příbramí a Pískem mohou své žádosti o účast předkládat do 2. července, poté by z nich ministerstvo mělo vybrat čtyři finalisty. Přihlížet se bude zejména k tomu, jak rozsáhlé zkušenosti budou mít uchazečské firmy s podobnými projekty.

Stavba dálnice a její následný provoz po dobu čtvrt století by měl stát zhruba 25 miliard korun. „Vítězný uchazeč musí po 25 letech provozu předávat dálnici státu v bezvadném stavu,“ zdůraznil Ťok.

Dálnice, ilustrační foto
Příprava dálničních staveb se protáhla na 13 let, stát chystá změny

Vláda schválila záměr ministerstva dostavět zbývající část D4 pomocí PPP v lednu 2016. Ministerstvo dopravy uzavřelo v následujícím roce smlouvu se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu za 29 milionů korun pomáhají s přípravou projektu a výběrem koncesionáře.

Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí, nyní se vyřizuje nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) a pokračují výkupy pozemků. Po dostavbě by měla celá dálnice D4 měřit 84 kilometrů a spojovat Prahu se čtyřproudým tahem z Plzně do Českých Budějovic. Dnes je postavena zhruba z poloviny, posledním zprovozněným úsekem se vloni na podzim stalo pět kilometrů u Příbrami.

Slavnostní otevření prodloužené dálnice D4.
Nový pětikilometrový úsek dálnice D4 uleví především Dubenci