Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přispěchal s ujištěním, že konec papírových dálničních známek nepřinese zdražení. Jeho rezort přitom původně předpokládal, že se cena ročního kuponu zvýší na dva tisíce korun. Státu sice odpadnou náklady 120 milionů korun ročně na tisk a distribuci vinět, bude však muset vybudovat systém elektronického placení i kontroly poplatku za autostrády.

„Řidič zaregistruje přes internet nebo v mobilní aplikaci registrační značku vozidla, zaplatí a už nemusí lepit známku na čelní sklo,” uvedl Ťok s tím, že poplatek bude možné uhradit i na vybraných distribučních místech, kde si dneska řidiči kupony kupují.

Digitalizace nicméně ještě jistá. Novelu zákona o pozemních komunikacích musí posvětit obě komory parlamentu. Dálniční známku vázanou na registrační značku vozidla si pak motoristé budou moci zakoupit prostřednictvím webu nebo mobilní aplikace. Ministerstvo dopravy očekává, že díky změně formy vybere o 220 milionů korun ročně navrch.

Krajské dálniční známky a osvobození pro ekologická auta

Automatizovaná kontrola bude tak jako v jiných zemích probíhat pomocí kamer, které budou párovat značky aut se záznamy o platbách v databázi. Systém by měl provozovat Státní fond dopravní infrastruktury. Změna by měla přinést také další novinky: krajské dálniční kupony a až stoprocentní slevy pro automobily, jejichž pohon stát označí za ekologický.

Ministerstvo dopravy v návrhu zákona plánuje víc než jen konec papírových známek. Na mezirezortní připomínkové řízení nyní čeká například také zvýšení rychlosti na vybraných dálničních úsecích na 140 kilometrů v hodině, zvýšení pokut a úpravy bodového systému.