Informoval o tom Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK). Dané povolení se týká jen takzvaných IG-L zón na dálnicích, kde se musí jezdit pomaleji kvůli emisní zátěži. V takových úsecích je snížena běžná maximální rychlost ze 130 kilometrů v hodině na osmdesátku. Rychlost zde kontrolují kamery a policisté tu běžně pokutují

Dva tisíce eur za znečišťování

Přitom nejde o žádnou maličkost. Od loňského roku se prohřešky v těchto úsecích trestají ještě přísněji. Kromě pokuty za překročení rychlosti mohou rakouští policisté naúčtovat dalších dva tisíce eur za znečišťování životního prostředí.

Kdo má pocit, že IG-L zóny jsou spíše výjimkou, bude překvapen. "Čeští řidiči se hned s několika setkávají na své trase do Chorvatska, například kolem Salzburgu. Celkem pak představuje délka takovýchto úseků, kde je rychlost obvykle omezena na 80 kilometrů v hodině, bezmála deset procent rakouské dálniční sítě. Konkrétně se jedná o 440 kilometrů silnic," říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

V těchto úsecích je rychlost omezena ze 130 na 100, případně 80 km/h. A právě tady, kde se spalovacím motorem můžete jet maximálně stokilometrovou rychlostí, bude moci řidič elektromobilu pokračovat rychlostí 130 km/h.

Neznečišťují ovzduší

Jejich agregáty totiž neznečišťují ovzduší, a tudíž není důvod omezovat jejich rychlost. Naopak u spalovacích motorů při vysoké rychlosti rostou otáčky, vyšší je spotřeba, a tudíž i exhalace škodlivin do ovzduší.

Rakouská vláda připomíná, že novinka v pravidlech se týká pouze elektromobilů, pro majitele hybridů či plug-in hybridů tak platí stejná pravidla jako pro řidiče aut se spalovacími motory. Zároveň rakouská policie upozorňuje také prostřednictvím informací od evropských automotoklubů, včetně ÚAMK, že zahraniční motoristé bývají často mezi těmi, kdo nedodržují rychlost v IG-L zónách.

IG-L zóny by se také měly postupně rozšiřovat. Podle tamní policie nejde jen o životní prostředí, ale i bezpečnost účastníků provozu. Od zavedení zón se prý nehodovost v daných úsecích snížila až o 50 procent.