„Sice jsme spokojení, ale loni byl zájem lidí vyšší,“ řekl provozovatel internetového brněnského sportovního e-shopu HP-Sport Pavel Fadrný.

Podle něj ale ještě pořád není pozdě na objednávku vánočních dárků přes internet. „Pokud zboží máme na skladě, odesíláme ho do druhého dne. Pošta pak balík doručí do čtyř dnů, expresní služby i dřív,“ uvedl Fadrný.

Pozor na poštu

S klidem nakoupit stihnou také zákazníci ve vyškovském obchodu skveleceny.cz. „Doručujeme do příštího týdne. Ale pozor na lhůty České pošty. Ze zkušeností vím, že před svátky se na ně nedá moc spolehnout a doba dodání se v těchto dnech prodlužuje,“ upozornil provozovatel obchodu Tomáš Hanáček.

Lidem proto radí, aby si objednané zboží vyzvedli osobně na některém odběrném místě obchodu.

Majitelé internetových obchodů se shodují, že vánoční nákupní horečka začíná rok od roku dříve. „Lidé už se dostatečně poučili a vědí, že je potřeba objednávat zavčas, aby měli jistotu, že zboží dostanou do svátků,“ podotkl Hanáček.

Mluvčí České pošty Marta Selicharová informovala, že o adventu přibývá balíků asi třetina. „Nápor začíná v říjnu a s blížícími se Vánocemi roste. Podle potřeby proto upravíme otevírací dobu na pobočkách, přijmeme brigádníky a přidáme auto, které zásilky rozváží,“ uvedla Selicharová.

Pro poštu je předvánoční období tradičně nejnáročnější. Sice ubývá pohlednic a dopisů, ale to vynahradí právě větší množství balíků.

Lidé na jižní Moravě obvykle své nákupy dělí mezi internetové a kamenné obchody. „Většinu nakoupím po internetu. Vyhnu se tak přecpaným obchodům, ze kterých dostávám kopřivku. S internetovým nakupováním mám dobré zkušenosti, a navíc mi vyhovuje, že mně dárky doručí až do domu,“ řekl například Brňan Pavel Kolář. V kamenných obchodech prý potom dokoupí jen drobnosti, které se nedají sehnat na internetu.

Student Adam Jonáš z Břeclavi naopak upřednostňuje klasické obchody. „Na internetu nakoupím, jen když něco nemůžu sehnat jinde. Jinak chodím zásadně do kamenných obchodů. Občas totiž nevím, co přesně pořídit, a právě v obchodech najdu inspiraci a leccos mi tam padne do oka,“ uvedl Jonáš.

Třiatřicet miliard

Analytik společnosti Home Credit Michal Kozub potvrdil, že internet k nákupům využívá v posledních letech stále více lidí. „Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci prošlo v loňském roce internetovými obchody zboží za třiatřicet miliard korun,“ informoval Kozub. Doplnil, že odhady pro letošní rok počítají s částkou ještě o desetinu vyšší.

Za rostoucí oblibou internetového nakupování stojí podle Kozuba dvě věci: pohodlí a nižší ceny než v běžných obchodech. „Internetoví prodejci si mohou dobré ceny dovolit díky nízkým provozním nákladům. Neplatí drahé nájmy prodejních prostor, vystačí si daleko menším počtem zaměstnanců a často nemusejí mít vůbec vlastní sklady, protože jsou online provázaní se svými dodavateli,“ vysvětlil Kozub.

Dodal, že nejčastěji lidé kupují přes internet elektroniku. Oblečení už méně, protože si ho nemohou vyzkoušet.

Ceny vybraného zboží v internetových obchodech.