Pro výměnu 110 let starého mostu se Správa železnic rozhodla kvůli jeho špatnému stavu. V současné době po něm jezdí vlaky třicetikilometrovou rychlostí, zvažovalo se dokonce zavedení jen desetikilometrové rychlosti. „Degradace mostu je tak velká, že nelze zajistit jeho bezpečný stav a je nutná jeho výměna. Součástí toho je také 400 metrů dlouhý tunel. Byť to zní jednoduše, je to jedna z nejsložitějších staveb v Ústeckém kraji,“ zmínil při slavnostním zahájení stavby za více než 1,1 miliardy korun generální ředitel SŽ Jiří Svoboda složitost přístupu k mostu. 

Přímo na přemostění Labe navazuje tunel nořící se do skály pod Kvádrberkem. Stavební firma bude mít proto obtížný přístup nejen k mostu, ale i k tunelu, jehož část je kopaná. Při rekonstrukci se tak obyvatelům Děčína nabídne neobvyklý pohled na odkrytý tunel. „Technicky má tento most velmi zajímavou konstrukci. Na stupnici obtížnosti patří tato zakázka jednoznačně do její horní poloviny,“ uvedl generální ředitel Strabag Rail Jakub Svoboda. Právě tato společnost má celou rekonstrukci na starosti. Na nových ocelových konstrukcích se již nyní pracuje v dílnách v Prostějově, odkud budou převezené na terminál pod Střelnicí. Během té doby vzniknou v Labi dočasné pilíře, na které se přesune starý most. Po vodě pak splaví k pilířům ten nový a následně starý stejnou cestou odvezou. 

Podle Svobody je hlavním přínosem rekonstrukce zvýšení bezpečnosti. Zvýší se i rychlost, vlaky budou moci jezdit po mostě až „padesátkou“. Další zvýšení rychlosti neumožňují směrové podmínky. Dojde také na stavbu přibližně 700 metrů protihlukových stěn, trať na východní nádraží totiž prochází zastavěnou částí Děčína. 

Výluka mezi východním nádražím a Prostředním Žlebem bude komplikací především pro nákladní dopravce. Po této trati jezdí totiž téměř výhradně nákladní vlaky. Jen společnost ČD Cargo, jejíž podíl na ujetých kilometrech i přepraveném zboží je přibližně třípětinový, tímto úsekem proveze přibližně 50 vlaků denně. „Jedná se o vlaky s automobily, pohonnými hmotami, kontejnery, obilím a dalším zbožím,“ řekl Michal Roh z ČD Cargo. 

Pro nákladní dopravce je cesta přes Děčín v současnosti nenahraditelná, je to totiž jediné elektrifikované železniční spojení České republiky s Německem a vozí se po něm zboží pro celou západní Evropu nebo náklady ze severomořských přístavů, jako je Hamburk. „Bude to velká komplikace, místo přes Kolín a Nymburk po pravém břehu Labe budeme muset pravděpodobně jezdit přes Prahu. Na levý břeh bychom se vejít měli, pokud ovšem nebudou výluky i na této trati,“ řekl v lednu jednatel Metrans Rail Martin Hořínek. 

Situaci navíc komplikuje i situace na německé straně, kde také chystají velké dopravní stavby. „Nákladní doprava se bude dostávat do složité situace především při sestavování tratí,“ přiznal blížící se potíže nákladní dopravy generální ředitel Správy železnic Svoboda.