„Poradci podniku dospěli k úpravám původních parametrů směrem nahoru,“ prohlásil náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD).

Maximální částka za stavbu depa plus údržbu veškerých vozidel dopravního podniku se přitom ještě nedávno e pohybovala kolem 12,5 miliardy korun a nyní se zastavila na částce 13,6 miliardy korun. „Ta částka vyráží dech,“ přiznal Šimák, který změnu předkládal zastupitelům k odsouhlasení na mimořádném zasedání.

Zastupitelé přesto schválili, že příprava stavby, která nemá v Plzni v novodobé historii obdoby, může pokračovat.

9x dražší pojistka

Co projekt tak významně prodražuje? Především pojištění. Zatímco jedna poradenská firma odhadla, že pojistka za nové depo plus za údržbu veškerého vozového parku podniku by se měla pohybovat kolem 40 milionů korun, jiná společnost se přiklání k částce devětkrát vyšší a tvrdí, že půjde až o 360 milionů korun.

Zajímavý je také pronájem vozovny tramvají na Slovanech. Nová základna dopravních podniků se totiž bude stavět jen pro autobusy a trolejbusy, tramvaje zůstanou v současném zázemí na Slovanské aleji. To donedávna pronajímala radnice dopravním podnikům za milion korun ročně.

20x dražší nájem

Jenže po převodu majetku na PMDP už nájemné připadne přímo dopravnímu podniku a ten ho začne účtovat tomu, kdo obří zakázku vyhraje. „Výše pronájmu se začne odvíjet od hodnoty majetku a bude proto více než dvacetkrát vyšší než dosavadní milion,“ upozornil Šimák. Dodal, že vítěz tendru si bude samozřejmě započítávat dražší nájem do ceny za služby, které bude chtít po radnici.

Opozice: na tohle nemáme

Nesrovnalosti v posudcích a hlavně více než miliardový rozdíl od dvou různých poradenských firem se nelíbí opozici. „Zvažme, zda při takovém navýšení ceny bychom neměli celý projekt stopnout a jednání o depu vrátit na začátek,“ prohlásil zastupitel za TOP 09 Petr Suchý. Vladimír Duchek z Pravé volby pro Plzeň znovu zdůraznil, že více než 13 miliard do depa je pro město neúnosná. „Město to nebude schopné financovat. Připomínám, že výstavba jednoduchého zázemí pro trolejbusy a autobusy by nás přišla při cenách před dvěma třemi lety na 300 milionů korun,“ podotkl Duchek.

Místopředseda představenstva PMDP a zastupitel za ODS Jiří Šneberger ale společně s náměstkem Šimákem projekt hájili. „Záležitost s pojištěním je sice tristní, ale doporučuji pokračovat v soutěži, rozhodující bude posuzování konkrétních nabídek,“ prohlásil Šneberger.

Kdo bude stavět?

Výběrové řízení je už za první fází, kterou prošly tři firmy. Vítězi, který bude depo stavět a převezme také od dopravních podniků údržbu všech jeho vozů, bude město mnohamiliardovou investici splácet 29 let. Podle Šimáka to bude v období mezi lety 2016 – 2042. „Zatíží to skoro osm zastupitelstev po nás,“ připustil Šimák a dodal, že zatím jde jen o čísla v posudcích a konečný verdikt, zda se město do stavby skutečně pustí, učiní zastupitelé v příštím roce. „Předpokládám, že v únoru budeme znát konkrétní nabídky konkrétních uchazečů a rozhodneme,“ uzavřel Šimák.

Zlevní vítěz?

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) nepředpokládá, že vysoutěžená cena za depo a údržbu bude tak vysoká, jak naznačuje studie. „Teď vlastně hlavně zjišťujeme, v jakých cenových relacích se to dá pořídit,“ míní Zrzavecký a dodává, že 13, 6 miliardy je částka, na kterou by město mohlo přistoupit jen těžko.

Plánovaná základna PMDP

-Má stát 13,6 miliardy Kč, jde o depo pro autobusy a trolejbusy.
- Tramvaje dál zůstanou na Slovanech.
- Stavět se má na městském pozemku v Zátiší, ve hře je i verze v areálu Škodovky, která má o zakázku zájem.
- Prvním kolem tendru prošly tři firmy. Vítěz zainvestuje depo a převezme údržbu vozového parku podniku. Město mu bude depo a služby splácet 29 let. Při nižší ceně 12,5 miliardy Kč by to ročně městskou kasu stálo cca 250 milionů korun za údržbu vozů plus cca 150 milionů korun jako splátka objektu depa. Dražší varianta (13,6 miliardy Kč) předpokládá zhruba 100 milionů korun ročně navíc.

Další plánované investice města:

- Divadlo – cca 800 milionů Kč
- Tramvajová trať na Borská pole – cca 650 milionů Kč
- Silnice přes Roudnou – cca 500 milionů Kč
- Fotbal. stadion – cca 360 mil. Kč
- Relaxační centrum Štruncovy sady – 90 milionů Kč (cca 70 milionů z EU)