Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Desítka už pivaře netáhne, bodují dvanáctky a speciály

Klatovsko – České pivovary rozšiřují sortiment, lákají zákazníky i pšeničným nebo ovocným pivem.

9.8.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Tak jako na otázku: „Jaké máte víno?“ už číšník zpravidla neodpovídá: „Červené a bílé,“ nabízí už málokterá pivnice, hospoda nebo restaurace pouze jediný druh piva, obligátní „desítku“.

Stále více podníků svým zákazníkům nabízí kromě výčepního piva i ležáky, výjimkou už nejsou ani piva tmavá či polotmavá nebo tzv. speciály (např. třinácti a více stupňové ležáky, pšeničné pivo, porter nebo ovocné pivo).

„Podíl desítky je maximálně jedna čtvrtina, když je horko. Když se ochladí, prodej desítky klesá, v zimě to nebude ani dvacet procent. Nejvíce vytočíme ležáků, tedy jedenáctky a dvanáctky, zhruba deset procent pak tvoří speciály,“ potvrdil majitel klatovské pivnice Petr Pavlas.

Deset kousků už se nedá

„Mezi desítkou a ležákem nejsou v současnosti velké cenové rozdíly. Slabší piva si lidé kupují spíše lahvová, třeba domů nebo na zahradu. Když už jdou lidé do hospody, nevypijí deset piv jako dříve, ale třeba čtyři a samozřejmě si radši dají ležák. Vidíme to například i v Německu nebo Rakousku, kde se výčepní piva už dávno nečepují, v hospodách se točí prakticky jen ležáky a speciály. Čepování výčepních piv byla v podstatě naše specialita kvůli tomu, že byl malý nebo žádný rozdíl mezi cenou piva v hospodě a lahvového v obchodech, takže se slabší piva na žízeň pila běžně i v hospodách,“ vysvětlil Pavlas.

Na tento vývoj reagují i pivovary, které rozšiřují sortiment. „Obecný trend je pít méně piva ale silnějšího. Například malé pivovary od výčepního piva spíše ustupují a snaží se zaujmout spotřebitele speciály. Řada pivovarů také začala po vzoru Belgičanů vyrábět ovocná piva, borůvkové, banánové nebo meruňkové a podobně, čímž se snaží oslovit zejména ženy, začíná se pít i pšeničné pivo. Řada pivovarů také připravuje třeba vánoční nebo velikonoční speciály,“ řekl Deníku majitel železnorudského pivovaru František Strnad.

Dvoubarevné pivo

Díky různé hustotě piv s rozdílnou stupňovitostí lze při čepování provádět s pivem i různá „kouzla“. Lze například natočit pivo, skládající se z několika vrstev. „Dospod dám černou devatenáctku, až klesne pěna, natočím na ní opatrně pěnu světlé jedenáctky. Tím dostaneme dvoubarevné pivo,“ předvedl Deníku natočení dvouvrstvého piva výčepní Aleš Kamen. „Záleží na tom, jaké druhy jsou zrovna načepu. Mým rekordem je pivo z pěti vrstev,“ pochlubil se i fotografií.

Autor: David Kojan

9.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
35 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
10 10

Pojišťovny utahují šrouby: chtějí šetřit na lécích pro těžce nemocné

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT