Poslední předvánoční průzkumy ukazují, že si děti již od šesti let věku nejvíce jako dárek přejí chytrý telefon, tablet nebo hrací konzoli, řekl místopředseda Sdružení pro hračku a hru Jiří Šťastný. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK si ale stále hrají s panenkami a autíčky.

Meziročně se prodej dětských hraček na českém trhu zvýšil v loňském roce o 1,5 procenta na 4,9 miliardy korun. Tři čtvrtiny prodeje hraček tvoří zboží z dovozu, zejména z Asie. Tuzemští výrobci hraček se na prodeji podílejí zhruba z jedné třetiny, jde hlavně o hračky dřevěné, textilní, plyšové, loutky a maňásky.

„Průzkumům odpovídá také hlavní zaměření nadcházejícího největšího veletrhu hraček na světě v Norimberku, ten se ponese v znamení digitalizace klasických hraček. Velký je také zájem o sportovní hračky, skateboardy, kola, stavebnice a kupodivu také o společenské hry," uvedl.

V posledních dnech jde na odbyt také hra Tučňáci na ledu, oblíbené jsou i kreativní hračky a stolní hry, doplnil Karel Kváč z internetového obchodu hrackanek.cz. Některé druhy jsou již podle mluvčí firmy Puntanela Ivany Maršálové zcela vyprodané. Módní vlny v nákupu ovlivňují dvě okolnosti – televizní reklama, která zvedá prodeje podle Kváče až o 500 procent, a film.

Předvánoční nákupní období se letos časově zúžilo na poslední prosincový měsíc, který je srovnatelný s loňským, uvedla Maršálová. Dodala, že dosavadní výsledky prodeje pro Puntanelu zdaleka nedosahovaly výsledků loňského roku. Naopak prodejnímu serveru Mall.cz letos vzrostl prodej hraček oproti loňským Vánocům o 27 procent.

Na vánoční trh se začíná zboží expedovat koncem srpna, přičemž obchodníci objednávají už v lednu a únoru. V těchto měsících se také konají největší světové veletrhy hraček Spielwarenmesse v Norimberku, Hong Kong Toys and Play Fair a například Toy Fair Londýn. „Nákupy hraček se uskutečňují v značném předstihu a není pak snadné rychle zareagovat a objednat těsně před Vánocemi odpovídající množství," dodal Šťastný.