Developeři začínají ve stále větší míře projektovat byty tak, aby byly ideální k následnému pronajímání. Někteří si dokonce hodlají vystavěné byty ponechat a pronajímat je sami. A to přesto, že roční výnos z těchto investic se pohybuje nejčastěji jen mezi dvěma a čtyřmi procenty.

Růst cen nemovitostí v kombinaci se stále náročnějšími podmínkami pro získání hypotéky přesouvají stavbu nájemních bytů z okraje zájmu developerů do centra jejich pozornosti. Podle Expobank, která se na nemovitostní financování zaměřuje, proto developeři sázejí zejména ve velkých městech na růst poptávky po nájemním bydlení.

„Developeři se doposud věnovali hlavně výstavbě rezidenčních projektů s byty k přímému prodeji, jejich ceny ale vystoupaly natolik, že potenciální kupce odrazují,“ uvedl ředitel korporátního bankovnictví Expobank Jiří Procházka.

Pomalá návratnost. Ne však na severu Čech

Množství bytů o menší výměře zamýšlených již před výstavbou k pronájmu začíná růst i přesto, že návratnost této investice je pomalejší než u bytů k přímému prodeji. Například v severních Čechách se ale roční výnos pohybuje až kolem dvanácti procent. „Nájemné zde sice není výrazně levnější, samotná výstavba ale ano,“ vysvětlil Procházka.

Byty do dispozice 2+kk dosud kupovali a poté pronajímali soukromí investoři. Nyní si komplexy s nájemními byty developeři nechávají ve svém vlastnictví. „V Praze může být příkladem projekt Luka Living,“ přiblížil Procházka. Projekty s nájemními byty přitom mají v porovnání s novými bytovými komplexy určenými k prodeji obtížnější financování. Developer totiž zpravidla získává dražší úvěr na výrazně delší dobu, navíc musí počítat i s dostatkem vlastních financí.

Postkomunistické země jsou v porovnání s ostatními západoevropskými národy specifické svým důrazem na osobní vlastnictví. Hluboko pod průměrem Evropské unie (30,5 procenta) se pohybuje podíl nájemního bydlení u nejchudších států na kontinentu, jako je Rumunsko, Chorvatsko či Litva. „Podíl obyvatel bydlících v nájmu by ale měl v nejbližších letech růst. Důvodem budou jak zmiňované hůře dostupné hypotéky, tak i jiný hodnotový žebříček mileniálů, kteří upřednostňují zážitky před ukládáním financí do materiálních hodnot,“ myslí si Procházka.