První evropská továrna Tesly se nachází v blízkosti německé obce Grünheide, zhruba pětatřicet kilometrů jihovýchodně od Berlína. Zaměstná až kolem deseti tisíc lidí.

Továrna Giga Berlin má být klíčová pro další expanzi této značky elektromobilů na evropském, ale i světovém trhu. V současné době musí elektromobily Tesla Model 3 dovážet do Evropy z USA, elektromobily Tesla Model Y zase z čínské gigafactory Šanghaj.

Elektromobil automobil. Ilustrační foto
Stopka pro elektromobily. Česko musí po kritice přepracovat strategii pro dotace

Evropská továrna podle dostupných informací bude vyrábět nejprve autobaterie a elektromobily Model Y, později i Model 3 přímo v Evropě. Postupně údajně až půl milionu aut ročně.

Elon Musk do Berlína přiletěl již v pondělí svým soukromým tryskáčem, aby hned druhý den spolu s německým kancléřem Olafem Scholzem, ministrem hospodářství a ochrany klimatu Robertem Habeckem a braniborským premiérem Dietmarem Woidkem slavnostně zahájil provoz nové továrny.

Zdražování

Potenciální zákazníci však sáhnou patrně hlouběji do kapsy. Podle portálu Electrec.co automobilka zvýšila ceny aktuálních modelů v přepočtu o více než padesát tisíc korun. A to jen asi půl roku po posledním plošném zdražování. Nejlevnější Model 3 stojí dost přes milion korun, oficiální cenovka je 46 990 amerických dolarů, Model Y pak 62 990 dolarů.

Nedávno se kritici elektromobilů mrazivě pousmáli nad příspěvkem na sociální síti, kde zůstalo opuštěné auto s ikonickým logem na ulici ukrajinského města. „Tesla v Mariupolu. No, nikdo ji neukradne. Ve městě není elektřina“.

Do nebes rostoucí ceny benzínu a nafty oživily poptávku po přestavbách aut na LPG. Zkapalněný propan butan sice také zdražuje, ale stále stojí méně než polovinu.
Nová doba. S rekordními cenami u pump roste zájem o přestavby aut na LPG

Ve světě se nicméně obří závody Tesly rozšiřují. Fungují už v americké Nevadě, Buffalu, čínské Šanghaji a nově v Braniborsku. Ve výstavbě je gigatovárna v texaském Austinu.

V samotném Německu ale roste Muskovi konkurence. Svůj třetí závod na autobaterie chce v severní spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko postavit švédská společnost Northvolt. Podle nedávno uzavřeného memoradna ji chtějí zprovoznit v roce 2025.