Za poklesem dovozu podle odborníků stojí snižování cen nových vozů v tuzemsku, oslabení české měny vůči euru i zavedení ekologického poplatku při první registraci starších vozů.

Loni importéři dovezli do Česka 20.754 ojetých Fordů, což je o třetinu méně než v předchozím roce. Dovoz škodovek klesl o více než čtvrtinu na 19.465 vozů a import vozů VW z druhé ruky klesl o třetinu na 17.276 aut.

Propad dovozu se netýkal jen masově dovážených značek, ale i luxusních vozů. Například dovoz ojetých Ferrari se snížil ze 40 na 32 vozů, import ojetých Porsche se propadl o 37 procent na 215 aut. Místo čtyř limuzín Rolls-Royce v roce 2008 si loni Češi dovezli jen tři. Loni se do Česka dostal jeden ojetý Maybach, v předchozím roce si tuto značku nikdo nedovezl.

Přiliš stará auta

Podle tajemníka svazu dovozců Pavla Tunkla je i přes pokles importu ojetých aut stále alarmující věková skladba dovážených vozů. „Zhruba pětina dovážených aut je starších deseti let a mnohonásobně více zatěžuje životní prostředí než mladší vozy,“ upozornil. Zánovní vozy do tří let tvořily kolem 15 procent dovozu.

Prodej nových osobních aut loni stoupl o 12,5 procenta na 161.659 vozů. Zvýšení však způsobila změna zákona o DPH, díky které mohly firmy začít nakupovat bez daně osobní auta. Prodej lehkých užitkových naopak prudce klesl o 68 procent a celkový odbyt v obou kategoriích dohromady se snížil o 11 procent na 181.000 aut.

Čtěte také: Běžné auto v Česku? Letitá rakev, co nebrzdí