„Pravidelné linky Smartwings, tedy Heraklion, Rhodos, Antalya a Burgas během letní sezóny z Pardubic operovány nebudou. Důvodem je uzemnění letadel Boeing 737 Max,“ potvrdila Deníku mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

„Tato situace, do které se letecké společnosti a naši klienti dostali, nás velice mrzí, o to víc, že jsme ji nezavinili. Děláme maximum pro minimalizaci dopadů, které uzemnění letadel Boeing 737 Max má na náš letový provoz a cestovní plány našich cestujících, a také proto, abychom zabránili dalším případným škodám,“ řekl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

K uzemnění letadel došlo po dvou tragických leteckých nehodách v Indonésii a Etiopii, během nichž zemřelo dohromady více než 300 lidí.
Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 Max tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.

„Vzhledem k rozsahu dopadů, které globální uzemnění letounů na naši společnost má, tak není možné se nepříznivým efektům zcela vyhnout,“ řekla Dufková.

Razantní zásah

Z předpokládaného letního letového řádu uveřejněného na webových stránkách pardubického letiště vyplývá, že půjde o velmi razantní zásah do jeho provozu. Na Rhodos, do Heraklionu a Antalye měla společnost Smartwings létat jednou týdně a do Burgasu čtyřikrát týdně plus v dalších osmi termínech.

Pro pardubické letiště je to druhá velmi špatná zpráva za tento týden. Už na jeho začátku totiž irský nízkonákladový dopravce Ryanair oznámil, že na období od 2. července do 26. října nebude létat z Pardubic do Londýna. Ryanair má přitom největší podíl na počtu přepravených cestujících, kterých bylo v loňském roce celkově přes 147 tisíc. „Stále zkoušíme dojednat pouze omezení letů, ne celkové zrušení,“ konstatoval na začátku týdne mluvčí letiště Libor Kříž.

Sezonní linka do Alicante, kterou také obsluhuje irská společnost, by měla být zachována. Pokračovat by měla i linka do Burgasu obsluhovaná společností Bulgaria Air a linka do Antalye dopravce Onur Air. Do půlky května se bude létat dvakrát týdně do Petrohradu.

Problémy s dopravci přicházejí ve chvíli, kdy se řeší, v jaké ekonomické kondici vlastně pardubické letiště je. Společnost East Bohemian Airport (EBA), která je provozovatelem civilní části pardubického letiště a jejímiž akcionáři jsou město Pardubice a Pardubický kraj, byla loni ve ztrátě zhruba 20 milionů korun. Letošní ztráta může být až dvojnásobná.

Výpadek příjmů

Podle vedení letiště ale byly výsledky předem očekávané. „Hospodaření roku 2018 bylo výrazně ovlivněno mimořádným dvouměsíčním uzavřením letové dráhy v důsledku generální opravy. Tím došlo k výpadku příjmů z neuskutečněných letů s negativními dopady i do roku 2019,“ popsal předseda představenstva EBA Petr Juchelka s tím, že firma nemá žádné závazky po splatnosti a disponuje volnými finančními prostředky ve výši 30 milionů korun.

Podle hejtmana Martina Netolického ale za stabilitou civilní části letiště dosud stála pouze shoda různých okolností, částečně způsobená vyjednávací strategií některých dopravců, kteří se Pardubicemi snažili nahradit to, že se nedohodli s letištěm v Praze. „Po společnosti EBA budeme požadovat krizový plán, ze kterého bude jasné, zda půjde provozovat civilní část letiště v současné podobě, nebo zda bude nutné hledat strategického partnera, kterým je pro mne jednoznačně státem vlastněná společnost Letiště Praha. Požádám generálního ředitele Letiště Praha o názor k situaci regionálních letišť v České republice a budu chtít otevřít myšlenku spolupráce s letištěm v Pardubicích,“ řekl hejtman.

Vyjádření vedení letiště se Deníku zatím nepodařilo získat.