Podnikatelé si v pilotním provozu mohou otestovat funkčnost pokladního zařízení s instalovaným certifikátem. Zároveň si mohou ověřit, zda se data ukládají na servery Finanční správy. Odesílané tržby v pilotním provozu nepodléhají kontrole Finanční správy.

Registrační údaje přiděluje Finanční správa od 1. září

Dosud správa vydala zhruba 36 312 autentizačních údajů. Z toho 14 149 vydala přes datovou schránku a 22 163 osobně na finančních úřadech. Osobně si pro obálku s autentizačními údaji přišlo nejvíce podnikatelů ve Středočeském kraji (2 408) a Jihomoravském kraji (2 352). Do datové schránky bylo doručeno nejvíce údajů v hlavním městě Praze (3 968) a Jihomoravském kraji (1 648). Zároveň bylo evidováno k EET 26 610 provozoven.

"Je dost pravděpodobné, že termín pro nástup I. fáze EET nestihne celá řada podnikatelů či firem," uvedl daňový poradce a jednatel společnosti KODAP Vlastimil Sojka. Upozornil, že při použití elektronického formuláře na portálu daňové správy by měly údaje dorazit do tří dnů, ale je k tomu nutná datová schránka. Objevují se ale podle něj i ohlasy, podle kterých trvalo vystavení certifikátů až měsíc. Pokud si daňový poplatník před termínem spuštění EET stihne alespoň zažádat o přístupové údaje, měla by být podle Sojky hrozba sankcí ze strany finančního úřadu minimální.

Průzkum: na EET je připravena sotva polovina firem z oboru stravování

Podle telefonického průzkumu společnosti Dotykačka mezi 9 000 podnikateli z oboru stravovacích služeb vyplývá, že k polovině listopadu je na EET připravena polovina z nich. Přibližně pětina provozů má chytré pokladny z předchozího období, kvůli EET pouze aktualizují software. Ostatní pořizují nové pokladní systémy.

Od září finanční úřady za poplatek 1000 Kč vydávají závazné rozhodnutí, zda daná tržba podléhá EET. Finanční správa dosud obdržela 268 žádostí o závazná posouzení. Od stejného data úřady také přijímají žádosti o možnost vést evidence v tzv. zjednodušeném režimu offline. Těch zatím správa eviduje za celou ČR 161.