Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do práce jezdíme nejčastěji autem nebo metrem

Praha - Češi jsou ochotnější než dříve do práce dojíždět, brání jim v tom však často vysoké náklady na cestování.

17.8.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Dagmar Rozkošná

V souvislosti s rostoucí nezaměstnaností přijímají lidé už i práci, do které se musí dopravovat výrazně déle než dřív. Podle průzkumu personální společnosti Grafton je čtyřicet procent lidí ochotno dojíždět za prací o půl hodiny déle než dosud, stejně velkou část by od nového místa neodradil ani ještě delší čas.

Přitom už nyní stráví každý desátý Čech cestou do zaměstnání více než hodinu a půl.

Doprava kolabuje

V České republice se do práce nejčastěji jezdí autem. Dopravuje se tak podle průzkumu Regus šest lidí z deseti. Dalšími používanými dopravními prostředky jsou metro, spolujízda a pěší docházka do práce. Nejméně populárním dopravním prostředkem pro cesty do práce je kolo: tomu dává přednost jen jeden člověk ze sta.

Garry Gürtler, viceprezident pro střední a východní Evropu společnosti Regus, k tomu říká: „Dopravní zácpy se ve velkých městech neustále zhoršují, jen v Praze připadá na 2,37 obyvatele jedno auto. Je značně znepokojivé, kolik lidí přispívá k dopravním zácpám ve špičce dojížděním do práce a z práce.“

Problémem denního dojíždění není jen ztracený čas, ale i náklady, které musí lidé vynaložit, než vůbec do své kanceláře či továrny dorazí.

V České republice se podle studie Regus jedná o přibližně čtyři procenta ze mzdy. Nicméně téměř každý desátý utratí za dojíždění více než desetinu a pětina lidí nechá na cestách mezi pěti a deseti procenty svého výdělku.

Vyplatí se to?

Ochota zaměstnat se na místě vzdáleném od domova se přitom od nákladů často odvíjí. Jako v případě Františka z malé vesnice na hranicích s Polskem v okrese Jeseník:

„Jsem už rok bez práce. Před třemi měsíci jsem získal možnost pracovat ve výrobním podniku v Jeseníku. Když jsem si ale spočítal, kolik bych dal jen za dopravu, a porovnal tuto částku s nabízenou mzdou, tak jsem jim poděkoval. Za takové peníze pracovat nechci.“

Náklady na cestu do práce a zpět proplácí podle Lucie Burianové z pracovního serveru Profesia.cz pouhých šest procent zaměstnavatelů. Podle zákoníku práce takový příspěvek není povinný a náklad tak není daňově uznatelný.

Existují samozřejmě výjimky: příspěvek na dopravu zaměstnanců může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel zabezpečuje každodenní dopravu svých zaměstnanců do zaměstnání a ze zaměstnání, kdy hromadnými dopravními prostředky prokazatelně není provozována doprava vůbec nebo jen v malém rozsahu.

Z domova

Další cestou je podpora práce z domova. Pro dělníky u pásu, lékaře nebo zdravotní sestry je něco takového nemyslitelného, většina kancelářských profesí by však jeden nebo dva dny v týdnu prostřednictvím moderních technologií doma pracovat mohla.

„Rozumné podniky hledají kancelářská řešení, která jejich zaměstnancům umožní pracovat blíže k jejich domovům. Práce z domova a pružná pracovní doba mohou poskytnout nezbytnou pauzu v každodenním dojíždění a zároveň se promítnou do úspor za kancelářské prostory a údržbu,“ dodává Garry Gürtler z Regusu.

Autor: Martina Šrámková

17.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Theresa Mayová na pondělním banketu
AKTUALIZOVÁNO
3

Mayová prohrála. O konečné podobě brexitu bude rozhodovat parlament

Vteřiny dne 13. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Fosfáty v kebabu nejsou problém, rozhodli europoslanci

Evropský parlament neschválil námitku proti používání fosfátů v kebabech, které navrhla povolit Evropská komise (EK). Výrobci tohoto pokrmu tím získali souhlas europoslanců, aby do masa přimíchávali látky, které údajně zlepšují chuť masa.

Projev Pelty vnímám jako zinscenovaný, říká místopředseda FAČR Zlámal

/ROZHOVOR/ Někteří jeho rivalové si přáli jeho konec, on však dál získal podporu moravské komory. Důvěru i pro druhé funkční období v pozici místopředsedy za Moravu dostal ve Výkonném výboru FAČR kroměřížský podnikatel Zdeněk Zlámal, který s náskokem tří hlasů (38:35) porazil svého největšího rivala Františka Juru.

Babišovi ministři převzali jmenovací dekrety a začali pracovat

/ON-LINE PŘENOS, INFOGRAFIKA/ Čtrnáct mužů a žen z hnutí ANO nebo nestraníků převzalo z rukou prezidenta Miloše Zemana jmenovací ministerské dekrety.

Do boje s drogami se experti vrhají společně. Ustanovili protidrogovou komisi

Novou zbraní v boji s nástrahami návykových látek se má stát krajská protidrogová komise, zřízená jako poradní orgán středočeského radního pro oblast bezpečnosti a ICT Roberta Bezděka (ANO). O jejím ustavení ve středu informovala Helena Frintová z krajského úřadu. S tím, že komise by měla přispět ke koordinaci aktivit směřujících k ochraně jednotlivců před škodami způsobenými užíváním návykových látek, hazardním hraním a před dopady v podobě trestné činnosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT