Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Prahy a ještě dál? V Česku vzniká projekt s auty, jenž ve světě nemá obdoby

/REPORTÁŽ/ Již za necelý měsíc ozáří Prahu novinka ve žlutém kabátě. V centru města se totiž budou prohánět nová elektroauta, která mají svým řidičům nabídnout zábavu, řešení nekonečných problémů s parkováním či zpříjemnění cest. Podívat se na projekt, za nímž stojí dvojice ostravských nadšenců, se Deník vydal k nádraží Svinov.

14.6.2018 2
SDÍLEJ:

Vozidla společnosti Re.volt již brzy začnou dobývat Prahu.Foto: Deník/Šimon Sedlařík

Se žlutým „autíčkem“, jež se chystá dobývat českou metropoli, se tak mám poprvé setkat v Ostravě. Vyzvedne mě v něm Pavel Kuchta, ředitel společnosti Re.volt, který má spolu s kolegou Martinem Matouškem posunout fenomén sdílení aut v Česku zase o kus dál.

Čekám na svinovském nádraží, když najednou zaslechnu překvapenou slečnu, stojící jen kousek opodál: „Sleduj, co to je? Vidíš to? Je to auto, nebo jen jakési vozítko?“ Její partner kontruje: „Asi nějaká motorová myš, ne?“

Slova páru, který „žluťáka“ vidí přijíždět už z dálky, jsou výmluvná, kouká totiž víceméně celé nádraží. Já rovněž, mám totiž obavy, že se do elektrického vozítka s délkou pouhých 220 centimetrů se svou výškou vůbec nedokážu poskládat.

„Pojďte dovnitř, místa je tu dost,“ vítá mě Pavel, zatímco s autem zabírá ani ne polovinu parkovacího místa. „Lidé mají strach, že se do vozu nevejdou, ale já i vy měříme skoro dva metry a sedíme pohodlně,“ usmívá se, když za sebou překvapeně přibouchnu dvířka a usadím se.

Ještě předtím odložím tašku do zadní přihrádky či „minikufru“ a za úsměvů kolemjdoucích vyjíždíme.

Jezdím už pouze elektroautem

Ve světě se dopravní prostředky sdílejí často, nejčastěji tedy automobily a motocykly. V Londýně či Amsterdamu jsou pak vysoce populární třeba jízdní kola. Elektromobily, navíc takto maličké, jsou však stále neprobádanou oblastí.

Jak se proto Pavel k takovému byznysu dostal? „Nerad bych začínal úplně od vzniku vesmíru, nicméně autíčka jsme začali prodávat ve Staré Bělé. Pak jsme si řekli – v cizině funguje systém sdílení, proč to tedy nezkusit i u nás? Především v Praze takto zaparkujete úplně všude a stojí to jen sto korun za rok,“ vypráví, zatímco mi předvádí palubní počítač.

K dispozici je USB, bluetooth i čtečka karet, dále pak víceméně vše, na co je člověk zvyklý z běžného vozu. „Sám mam Octavii na CNG, ale když můžu, jezdím pouze elektroautem, především pak po Ostravě. Zamiloval jsem se do něj. Baví mě jízda, parkování, těší mě, když se lidé ptají. Už jen čekám, až někdo přijde jen proto, aby se s autem vyfotil,“ směje se.

Re.volt vozidlo: obsahuje palubní počítač, jeho maximální rychlost je 80 km/h, má dojezd 120 kilometrů, pojme dvě osoby, obsahuje klimatizaci/topení, disponuje střešním oknem, malým kufrem, couvací kamerou, USB portem, čtečkou karet, posilovačem řízení i brzd apod.

Samotná myšlenka, která by takový nápad umožnila provést i v českých luzích a hájích, nicméně nevznikla přes noc. „Začalo to, když jsem byl z ostravské Vysoké školy báňské na stáži v Číně. Pak jsem tam půl roku jezdil po fabrikách, kde se podobná auta vyrábějí. Dvě nebo tři se nám líbily, tak jsme se s nimi dohodli. Číňané do Evropy chtějí, my jim tedy výrobek zhomologovali a poté jsme získali i právo na prodej,“ popisuje.

Pro „carsharing“, tedy sdílení aut, bude mít firma k dispozici celkově dvacet žlutých vozů, vlastní však i dodávky či čtyřmístná vozidla. Po Praze 1 a 2 se nicméně budou prohánět jen prvně zmíněné dopravní prostředky. „Jejich největší výhodou je velikost. Může jí být i tichost, zvažujeme ale určitý druh ozvučení, aby o blížícím se autě věděli i chodci. Velkým plusem je i možnost výměny baterie. Udělám to rychle v depu a nemusím řešit stání s nabíječkou někde u sloupu,“ vykládá osmadvacetiletý muž.

MHD, taxíky a my

Čímž se vlastně dostáváme k jádru celého projektu. Už za několik týdnů si lidé auta budou moci pronajmout, v české metropoli jich bude k dostání přesně dvacet. „Zákazník si nejprve musí stáhnout aplikaci a v té se zaregistrovat. Validátor pak jeho údaje prověří, včetně občanky a řidičáku, a pak jej vyzve na videohovor. Ten bude trvat jen pár sekund, chceme si ověřit, zdali je to skutečně on,“ říká Pavel.

Re.volt bude vlastně fungovat jako jakákoli jiná půjčovna aut, akorát on-line. „Nahrazujeme tím osobní setkání. Jinde přijdete na přepážku, ukážete doklady a poté si můžete půjčit vůz. My to děláme stejně, jen přes internet,“ hlásí.

Dorážíme na „základnu“, tedy do sídla firmy ve Staré Bělé. Mám konečně možnost vidět onu výhodu parkování v plné parádě – kde totiž běžné auto stojí na délku, můžete elektromobil umístit na šířku. Vypadá to legračně, na druhou stranu i nesmírně prakticky. „Doufám, že v Praze lidem pomůžeme třeba i z hlediska parkování, které je složité,“ tvrdí Pavel.

K čemu například zákazníci budou moci žlutá auta využívat? „Doufám, že třeba k cestě do práce, která by díky našemu projektu mohla být mnohem příjemnější. Lépe člověka naladí. Existují navíc i firmy, které si vozidla nemohou dovolit, a zaměstnanci pak řeší, jak se dostat na schůzku. První možností je městská hromadná, druhou taxíky. Tou třetí budeme my,“ vypráví pan Kuchta.

Zatímco pořizuji fotky ze všech stran a úhlů, dostávám nejen sklenici vody, ale také zevrubný popis, jak budou vozy fungovat. „Dojezd mají zhruba 120 kilometrů, přičemž je technici budou sledovat v systému. Jakmile výdrž baterie klesne pod 30 procent, aktivuje se ochrana, takže auto pojede na eko režim. Co nejdřív k němu přijede servisák a během chvilky baterku vymění. Nebude tak hrozit, že se vybije úplně a člověk pak někde zůstane viset.“

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ

Autor: Šimon Sedlařík

Místo události:
14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 125 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Telefonista. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 125 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: MVP: Sinkulova č.p. 329/48, Nusle, 140 00 Praha 4, Kontakt: Žilová Iveta Bc., tel.: 596112906, e-mail: kariera@empire-finance.cz, Vaší hlavní náplní 6-8 hodinové pracovní doby bude telefonická komunikace s klienty, jak stávajícími tak budoucími. Budete vyřizovat jejich požadavky, přání a odepisovat na emaily., Čekáme od Vás že: budete student/studentka nebo absolvent/absolventka VŠ, budete mít vytrvalost a odhodlání se učit, vzdělávat a zlepšovat, budete proklientští, zodpovědní a za každých okolností profesionální, jste spolehliví a dokážete pracovat jak v týmu tak samostatně a hlavně se neleknete telefonu, počítače ani Wordu či Excelu., Zaměstnanecké výhody:, flexibilní pracovní doba , smlouvu na DPP, práci jen ve všední dny - víkendy máte volné, kariérní růst, pitný režim - kávu pro povzbuzení, čaj na zahřátí, školení, vzdělávání zkušenými mentory, nadprůměrné platové podmínky, vzdělávací a zážitkové akce , příjemný a přátelský kolektiv, podporu našich manažerů i zkušenějších kolegů - dostanete k sobě parťáka, který Vám bude vždy po ruce, když budete potřebovat pomoct, , Počet hodin týdně dle domluvy.. Pracoviště: Empire reality s.r.o. - sinkulova, Sinkulova, č.p. 329, 140 00 Praha 4. Informace: Iveta Žilová, +420 596 112 906. Gastronomie - Kuchař na Manifesto Market 130 Kč Hledáme kuchaře do stánku Dirty Dog Street Food na vánoční Manifesto Market. Pro správné lidi rádi nabídneme možnost dlouhodobé spolupráce pro přístí rok. Směny: předotvírací příprava: středa 21.11 čtvrtek-neděle 22.11.-23.12., cca 10:00 - 21:00 Informační technologie - Informační technologie Programátor 65 535 Kč Vývojáři softwaru senior developer. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 69000 kč, mzda max. 103100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt pro uchazeče: emailem na anastasiya.frizen@sap.com, , 5 let zkušeností s programováním pro komerční účely, znalosti různých programovacích jazyků a stylů (functional, OOP, atd.), zkušenost s GoLang, (nebo znalost C# / Java / podobné OO language a zájem učit se GoLang), zkušenost s HTML / Javascript, zkušeenost s relačními databázemi, znalost Docker, Kubernetes / container orchestration, znalost data formátů (JSON, XML), Building services in AWS a plusWork in a DevOps environment a plus, , příspěvek na penzijní a životní pojištění, stravenky, 5 dní dovolené navíc, zdravotní péče, 4 dny volna pro charitativní účely. Pracoviště: Concur (czech) s.r.o., Bucharova, č.p. 2817, 158 00 Praha 58. Informace: Ana Frizen, . Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: První kontakt telefonicky Igor Slanina, tel. 777 092 299., Požadavky: zručnost, spolehlivost.. Pracoviště: Igor slanina, M. Kudeříkové, č.p. 850, 664 71 Veverská Bítýška. Informace: Igor Slanina, +420 777 092 299.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Světový den předčasně narozených dětí.
18

Špilberk se zahalil do purpuru. Na podporu světového dne nedonošených dětí

Angela Merkelová v Chemnitzu
5

V migrační politice jsme udělali chybu, přiznala Merkelová v Chemnitzu

Neústupný Babiš, otevření nejdelšího tunelu a rozkol kvůli brexitu: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Novým britským ministrem pro brexit se stal Barclay, vystřídal končícího Raaba

Stephen Barclay je novým britským ministrem pro brexit. Barclay až dosud zastával post náměstka na ministerstvu zdravotnictví, nyní ale nahradí Dominica Raaba, který tento týden rezignoval. Novou ministryní práce se stane někdejší šéfka rezortu vnitra Amber Ruddová.   

GLOSA: Stingovi a Shaggymu to ladilo. Doplňovali se

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Žádné zbytečné řeči, jen muzika. Dvojice, na jejíž spolupráci by si ještě nedávno moc lidí nevsadilo, vyprodala Forum Karlín. Šestadvacet skladeb bez jediného zaváhání a zdržování odehráli Sting a Shaggy během půl druhé hodiny.

Jakeš: 17. listopad 1989 zinscenovaly StB a část ÚV KSČ

Bývalý generální tajemník KSČ Miloš Jakeš je přesvědčen o tom, že studentské shromáždění 17. listopadu 1989 v Praze zneužili pro své účely příslušníci Státní bezpečnosti v čele s Alojzem Lorencem ve spolupráci s některými členy tehdejšího ústředního výboru KSČ, kteří si přáli změnit stranické vedení. "Chtěli změnit svým činem vedení strany, a zatím otevírali cestu k likvidaci socialismu," uvedl šestadevadesátiletý Jakeš v prohlášení, které dnes předal ČTK.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT