Na ruzyňském letišti podle internetových stránek společnosti přistane Dreamliner v pátek 14. prosince v 8:35 ráno. Letečtí nadšenci jej budou moci sledovat do 9:25, kdy odletí zpět do Varšavy. Cesta mezi polskou a českou metropolí potrvá Dreamlineru podle letového plánu hodinu a čtvrt.

Letenky na zpáteční cestu mezi Prahou a Varšavou nabízí společnost v závislosti na třídě přibližně od 2000 korun. Koupit se ale dají i za desetinásobek.

Mezi oběma městy nebude nejmodernější letadlo létat na pravidelné lince. Cestu uskuteční celkem jedenáctkrát v průběhu jednoho měsíce v rámci propagačního turné po Evropě. Během něj navštíví například také Budapešť, Kyjev, Vídeň či Hannover. Od poloviny ledna se Dreamliner přesune na dálkové linky, které by měl obsluhovat především.

Nahradí starší stroje Boeing 767

Společnost LOT koupila osm Dreamlinerů a první z nich dopraví piloti ve čtvrtek z amerického Seattlu do Varšavy. Pět letadel zaujme do března svá místa na pravidelných linkách, kde nahradí starší stroje Boeing 767. Další tři stroje posílí polskou leteckou flotilu v průběhu let 2014 a 2015.

Dreamlinery budou létat například do New Yorku, Toronta, Chicaga a Pekingu. První zaoceánský let se uskuteční 16. ledna na lince Varšava – Chicago.

LOT si od moderních strojů slibuje zlepšení ekonomické situace podniku. „Dreamliner je nutnou podmínkou k tomu, aby společnost začala produkovat zisky. Zároveň však ve firmě probíhají další změny, které mají přispět ke zlepšení její finanční situace," řekl agentuře PAP šéf aerolinek Marcin Piróg. Firma v roce 2010 přepravila 4,5 milionu cestujících. Dreamlinery by jí měly umožnit létat do některých nových destinací zejména v Asii.

LOT mezi Prahou a Varšavou nyní využívá brazilská letadla Embraer řady 170 pro zhruba 70 cestujících. Společnost v průměru přepraví přibližně polovinu cestujících, kteří mezi městy létají, což měsíčně odpovídá sedmi tisícům cestujících, uvedlo české zastoupení polského dopravce. Kromě polských aerolinií mezi oběma městy pravidelně létá tuzemský národní dopravce ČSA. Z tuzemských aerolinek má Dreamliner objednaný společnost Travel Service. Ta by první letoun měla dostat příští rok.

Na palubu se vejde až 330 pasažérů

Boeing 787 se od dřívějších modelů liší především tím, že tradiční kovové materiály jsou v konstrukci do značné míry nahrazeny uhlíkovými vlákny. Je prvním ze strojů střední velikosti, který je schopen létat na velké vzdálenosti, dolet má až 15.200 kilometrů. Délka trupu je 57 metrů, rozpětí křídel 60 metrů. Na palubu se vejde až 330 pasažérů.

Podle původních předpokladů Boeingu měly stroje po světě létat už od roku 2008, jejich dodávky aerolinkám se ale zpožďovaly. Nyní jsou tak na nebi stále vzácností, v provozu jsou zhruba tři desítky Dreamlinerů, na evropských linkách dosud žádný.

Zdroj: Youtube