Po dlouhých letech by se tak do českých prodejen měly vrátit kvalitní speciality regionálních výrobců, kteří jen s vypětím všech sil soupeří s globálními výrobky. „Jsme připraveni usnadnit menším výrobcům vstup do všech typů prodejních míst," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Jdeme do toho

Obchodníci se na prodeji těchto potravin dohodli s Ministerstvem zemědělství. To si od projektu slibuje, že se jejich prodej zvýší.
Podle průzkumu ČTK by se do akce měla zapojit většina obchodních řetězců. „Věříme, že se nové značení setká se zájmem zákazníků, kteří stále více preferují zboží českého původu," uvedla například mluvčí Tesca Eva Karasová. Podobně by ve svých prostorách měly označovat místní potraviny třeba Billa, COOP nebo Albert.

Rezervovaně se k akci zatím staví Kaufland nebo Lidl. „Zatím jsme neměli možnost se s projektem blíže seznámit, proto je předčasné zvažovat naše zapojení," řekla mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.

Rozvoj turismu

Stát by přitom projekt neměl stát ani korunu. Na rozdíl od podpory známek jako jsou KLASA nebo Regionální potravina Ministerstvo zemědělství do projektu nedá žádné peníze. „Je to postavené na dobrovolnosti obchodníků," řekl mluvčí úřadu Jan Žáček.

Kromě zvýšeného prodeje místních výrobků si od projektu ministerstvo a Svaz obchodu a cestovního ruchu slibují rovněž rozvoj turismu.
Různá regionální označení mnoho let fungují například na pultech řetězců v Rakousku. Regionální speciality se tam dokonce objevují v turistických průvodcích.

A jaká je cena místních potravin? „Bývají vysoce kvalitní, takže mohou být dražší," řekla Šárka Augustinová ze společnosti Ogilvy, která má na starosti propagaci značky Regionální potravina. Nicméně jiné výrobky jsou cenově srovnatelné. Třeba stoprocentní jablečno-jahodová Lhenická šťáva stojí zhruba stejně jako výrobek s mnohem nižším podílem ovocné šťávy od velké nápojářské firmy.

Kolik stojí podpora kvalitních potravin

KLASA
Značka je přidělována výrobkům, které mají výjimečné kvalitativní charakteristiky. Na její podporu stát investuje asi 300 milionů korun za dva roky.

Regionální potravina
Značka má seznámit spotřebitele s regionálními potravinami z jednotlivých krajů. Na její podporu stát dává 95 milionů korun za dva roky.

Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR
Nová značka, kterou v červnu 2011 mohlo začít užívat prvních 15 výrobců. Na propagaci jdou asi dva miliony korun ročně.

Vím, co jím
Značka garantuje, že potravina splňuje kritéria vyváženosti stravy daná Světovou zdravotnickou organizací. Testuje se laboratorně. Na její podporu jdou zhruba tři miliony korun ročně.

Biozebra
Česká národní značka pro biopotraviny. Značka je ve vlastnictví Ministerstva zemědělství a její nositel se musí každoročně podrobovat přísným kontrolám.

Zdroj: Deník, Ogilvy