Nákupní svátek Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční nákupní horečky. Probíhá vždy v pátek po Dni díkuvzdání a obchody otevírají vždy velmi brzo, některé již ve 04:00 ráno. Označení „černý pátek" zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Tuzemské obchody s elektronikou Datart letos na černý pátek chystají poprvé speciální nabídku zboží se slevami až 50 procent. „Vzhledem k mimořádně zajímavé nabídce očekáváme nápor zákazníků, proto posilujeme počet zaměstnanců jak v našich prodejnách, tak v logistice," řekla mluvčí prodejen Iva Pavlousková.

Také řetězec Tesco se letos poprvé připojí k Black Friday. Velký výprodej bude probíhat ve všech hypermarketech. „Startuje v pátek 27. listopadu v 8:00 a potrvá do vyprodání zásob. V nabídce bude sortiment bytových doplňků F&F Home a elektronika jako jsou např. chytré telefony, tablety, televizory nebo kávovary. Výše slev bude dosahovat i více než 50 procent," potvrdil mluvčí Václav Koukolíček.

„Plánujeme slevy v řádů desítek procent, maximální sleva z maloobchodní ceny se může pohybovat kolem 70 procent," uvedl manažer produktového marketingu e-shopu Kasa.cz Petr Štursa. Akci Black Friday obchod chystá od pátku do neděle. Prodejny iStyle letos opět nabídnou slevy na produkty a příslušenství značky Apple.

Slevy až 80 procent

E-shop Alza.cz slevové akce spustil již v pondělí a potrvají celý týden. „V letošním roce bude akce Black Friday u Alzy svým rozsahem historicky největší. Zákazníkům bude k dispozici 44.000 kusů položek se slevou v celkové hodnotě několika desítek milionů korun," uvedla Šárka Jakoubková z Alza.cz. Slevy podle ní mají dosahovat až 80 procent a zahrnou produkty napříč celým naším sortimentem, tedy nejen elektroniku, ale také domácí spotřebiče, hračky, parfémy, šperky, sportovní potřeby, drogerii a elektronický obsah.

Mall.cz odstartuje výprodeje ve čtvrtek. Loni obchodu během této slevové akce stoupl počet objednávek o 120 procent. E-shop letos zlevní 75 nejžádanějších položek a další stovky produktů napříč celým sortimentem. Slevy se mají pohybovat v řádu desítek procent, ty maximální dosáhnou až 80 procent.

Black Friday v tradiční podobě v USA, Kanadě a Británii je v kamenných obchodech spojen také se zábavou a nákupním šílenstvím. V určitou hodinu jsou totiž zákazníci vpuštěni do obchodu a soutěží mezi sebou o to, kdo rychleji doběhne k nabízenému zboží v akci, jehož počet je limitován.