Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do zahraničí expandovala polovina českých franšízových firem

Praha – Českým franšízovým firmám začíná být tuzemský trh malý a už bezmála polovina z nich expandovala se svým podnikatelským konceptem do zahraničí. Vyplývá to ze statistik České asociace franchisingu (ČAF), které byly zveřejněny na desátém ročníku konference Franchising forum 2012.

1.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Kutnohorského deníku

Franšíza funguje na principu, kdy zavedené firmy pronajímají za úplatu svoje značky a know-how ostatním podnikatelům.

Člen správní rady ČAF Lubomír Milek řekl, že na tuzemském franšízovém trhu nyní působí zhruba devět desítek českých konceptů. „Do zahraničí jich přitom expandovalo přibližně 40," uvedl Milek. Například česká síť franšízových prodejen se značkovou kosmetikou Manufaktura zamířila do Slovinska, poradny Svět zdraví na Slovensko, obchody s ručně vyráběnými čokoládovými bonbony BON BON do Bulharska a restaurace The Pub do Německa a Rakouska.

Franšízink loni v Česku podle údajů mezinárodní poradenské společnosti PROFIT system franchise services zaznamenal rekordní růst. Počet franšízových značek podnikajících na tuzemském trhu se meziročně zvýšil o 12 procent na 168 a množství franšízových poboček o 26 procent na 4366.

České značky

České značky mají nyní na tuzemském franšízovém trhu podle prezidenta ČAF Ivo Lamicha zhruba poloviční podíl, který se bude dál zvyšovat. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent. „Před krizí jsme se setkávali hlavně se zahraničními koncepty, které vstupovaly na tuzemský trh," podotkla členka správní rady ČAF Martina Parusová Zímová. V posledních letech lze ale podle Zímové sledovat opačný trend, protože řada českých firem se kvůli nedostatku finančních zdrojů rozhodla řešit expanzi pomocí franšízinku.

Zhruba 61 procent tuzemského franšízového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod, tento poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franšízinku, následují oděvy a obuv (14 procent), realitní služby (12 procent) a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu. Největší nárůst počtu franšízových poboček byl loni zaznamenán v odvětví krása a fitness, oděvy a obuv a potraviny.

Odborníci odhadují, že tuzemský franšízový trh poroste i v letošním roce, kdy by se počet těchto sítí měl zvýšit na 200. Podle člena správní rady ČAF Jiřího Lošťáka se nové franšízové koncepty, které se chystají v Česku podnikat, orientují například na péči o seniory, fitness a čokoládové cukrovinky.

Autor: ČTK

1.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT