Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na další trať

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš se sejde s majitelem Student Agency Radimem Jančurou kvůli jeho nabídce na provozování rychlíků na trati Praha-Brno-Břeclav. Setkání se uskuteční příští úterý v dopoledních hodinách. Úřad však nevidí vstup soukromého dopravce na tuto trať reálně.

5.10.2011
SDÍLEJ:

Pavel DobešFoto: DENÍK/Michal Bílek

S nápadem na provozování vlaků RegioJet na trati Praha-Brno-Břeclav přišla Student Agency 29. září, pár dní po zahájení provozu mezi Prahou a Ostravou. Společnost by v první fázi převzala polovinu expresních vlaků, vlaků InterCity a ExpresCity a vlastní nedotované spojení začala provozovat od prosince příštího roku. Stát by podle dopravce ušetřil zhruba 100 milionů korun na dotacích pro České dráhy.

Podle analýz ministerstva dopravy je ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, právě trať Praha-Ostrava. Vstup dalších firem na železnici podle Nováka dále brání i desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Trasu Praha-Brno, stejně jako další trasy, je možné provozovat zcela bez dotací, oponuje Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency. Společnost si podle něj nechala vypracovat kalkulace, ze kterých to vyplývá. Dotování vlaků vyšší kategorie není v Evropě nikterak obvyklé, v Česku například tyto spoje jezdily bez dotací do roku 2006, uvedl Ondrůj.

Dva dopravci se trati neuživí

Podmínkou pro finanční soběstačnost na zmíněné trati je, že ji bude provozovat jediný dopravce. Dva dopravci by se na tomto úseku neuživili, uvedla Student Agency. „Ministerstvo dopravy se proto musí rozhodnout, jestli bude ročně platit stovky milionů dotací na provoz vlaků,“ dodal Ondrůj.

Podle Českých drah má trať Praha – Břeclav proti železničnímu spojení s Ostravou jiný charakter. Souběžně s ní existuje rychlostní komunikace, která je zhruba o 20 procent kratší a železniční dopravě tvoří konkurenci sama o sobě. Většina dálkových spojů, které na této železniční trati jezdí, jsou transevropské mezinárodní rychlíky spojující Česko s Hamburkem, Berlínem, Vídní, rakouským Villachem, Bratislavou,Bu­dapeští a Bělehradem, připomněl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na rozdíl od trati na Ostravu a Havířov proto není možné na tento železniční tah pohlížet jen jako na vnitrostátní dopravní komunikaci.

RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

Čtěte také: RegioJet chce převzít další dálkové spoje

Autor: ČTK

5.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT