Ovšem jako vše ve finančnictví, i tato oblast se mění. V posledních letech hlavně v důsledku zákonné regulace. Protože středobodem zájmu zprostředkovatelů je zákazník, mnoho novinek cítí lidé přímo na sobě. Jaké změny lze tedy očekávat letos?

Vyšší odpovědnost

Velkým impulzem mnoha změn je nový občanský zákoník, který nabyl účinnosti prvního ledna. Asi největším bezprostředně viditelným dopadem v oblasti finančního poradenství je další zvýšení stohu papírů, které musí poradce sepisovat se zájemcem.

V rámci uzavírání pojištění musí například nyní pojišťovna ověřit u každého zákazníka soulad jeho požadavků s uzavíraným produktem, což v praxi znamená vyplňování zvláštního dotazníku.

O něco komplikovanější je také postup při sjednání úvěru na bydlení, hypotéky či úvěru ze stavebního spoření, a to kvůli legislativním změnám v oblasti nemovitostí. Nové „papíry" však čekají téměř na každý finanční produkt, včetně jednoduchých běžných účtů.

Snadnější stížnosti

Další velmi významnou novinkou související s občanským zákoníkem je posílení odpovědnosti za radu. Zákon nyní jasně hovoří o odpovědnosti poskytovatele za škodu způsobenou neúplnou nebo nesprávnou informací nebo škodlivou radou danou za odměnu. Toto ustanovení by mělo zvýšit kvalitu služeb všech zprostředkovatelů, kteří lidem radí či doporučují konkrétní řešení. Přestože definitivní záběr tohoto ustanovení ukáže až praxe, věřme, že větší odpovědnost pomůže vytlačit z trhu neetické prodejce. Od listopadu loňského roku mohou občané směřovat stížnosti v tomto ohledu také finančnímu arbitrovi, konkrétně pokud jde o sjednávání investicí do fondů a dále smluv o životním pojištění.

Tato mimosoudní instituce řešení sporů by měla umožnit rychlejší řešení sporů a v oprávněných případech také pružnou náhradu škody. V souvislosti s touto změnou se nicméně vynořilo také mnoho firem zaměřených na vymáhání škod, které často tlačí zákazníky do neoprávněných stížností s vidinou provize z vymožené částky.

Zde je však na místě důrazné varování, neboť podle našich zkušeností největší škoda vznikne člověku často až v okamžiku, kdy na radu takové firmy vypoví dlouhodobé smlouvy.

Často pak zjistí, že vlivem nevýhodných smluvních ustanovení a pokut nemůže od „vymáhání škody" ustoupit, přestože jeho problém vznikl uměle, nikoliv díky radě poradce, ale vlivem „vymahačské" firmy.

V případě jakékoliv nespokojenosti či nejasnosti by první kroky nespokojence měly směřovat za daným poradcem a jeho mateřskou firmou. V případě oprávněné stížnosti tam nejlépe a nejrychleji uplatní svůj nárok.

Finanční zprostředkovatelé a poradci.

Nové trendy

Významnou úlohu hrají finanční poradci především při tvorbě nových produktů. Bez jejich tlaku na banky a pojišťovny by patrně vůbec nedošlo k tolik žádoucím změnám, jako je třeba dlouhodobý pokles cen povinného ručení či omezování bankovních poplatků.

I uplynulý rok byl v tomto ohledu bohatý a poradenské firmy představily několik produktových novinek, které mají potenciál značně překreslit usedlé (a pro občany často nevýhodné) produktové obyčeje.

Šlo například o nové varianty skupinového životního pojištění s mimořádně nízkými cenami anebo o neutuchající rozšiřování palety nových investičních fondů. Jejich nabídka se v důsledku nové zákonné úpravy letos patrně ještě rozšíří.

Zároveň s tím se investiční fondy dlouhodobě posouvají od nástroje bohatších občanů k dostupné variantě zhodnocování kapitálu i pro běžné zákazníky, často začínající již od stokorunových úložek měsíčně. A nutno dodat, že investiční produkty nabývají na významu i kvůli nízkým úrokovým sazbám na obvyklých účtech zaměřených na spoření. Pro vyšší výnos bude do budoucna nepochybně nutné vstoupit na kapitálový trh, i za cenu vyššího rizika.

JIŘÍ ŠINDELÁŘ
Autor je výkonným ředitelem Unie společností finančního zprostředkování a poradenství.