Okamžitá inventura ale ukázala, že v kase tato částka není, tudíž byla vyplacena. Vedení marketu tvrdí, že jeho pokladní peníze a účtenku položila vedle nákupu, takže chyba je na straně zákazníka. Důkazem je, že senior účtenku o nákupu má. „Prodávající nemá povinnost vkládat vrácené peníze a účtenku přímo do rukou zákazníka," říká ředitel inspektorátu pro Jihočeský kraj a Vysočinu ČOI České Budějovice Daniel Adamec.
Má senior vůbec nějakou šanci, že se svých peněz domůže?
Jednou z povinností prodávajícího podle zákona o ochraně spotřebitele je nákup správně účtovat. Tím se samozřejmě rozumí i povinnost prodávajícího vrátit spotřebiteli odpovídající částku při platbě vyšší bankovkou než je cena nákupu. V případě, že senior tvrdí, že mu nebyla vrácena určitá částka a prodávající tvrdí opak, může se senior pokusit domáhat se vrácení peněz z titulu vzniku bezdůvodného obohacení na straně prodávajícího. V takovém případě je však spotřebitel povinen unést důkazní břemeno, že se prodávající bezdůvodně obohatil, a to už bude velmi těžké.
Kde se stala zásadní chyba?
Spotřebitel by si vždy měl přepočítat vrácenou částku, a to ihned po jejím fyzickém převzetí v místě realizace platby a případně se okamžitě domáhat zjednání nápravy. V případě pozdějšího zjištění v nesprávnosti účtování již může být pro spotřebitele složité tuto skutečnost prokazovat.
Měla prodavačka dát peníze a účtenku do rukou zákazníka?
Prodávající nemá povinnost vkládat peníze a účtenku přímo do rukou zákazníka. Zákon o ochraně spotřebitele ukládá prodávajícímu povinnost správně účtovat. Ohledně vydání dokladu o zakoupení výrobku má prodávající tuto povinnost navíc pouze tehdy, pokud si jej spotřebitel vyžádá.
Řeší ČOI podobné případy často, nebo jde o výjimku?
ČOI se zaměřuje na kontrolu správnosti účtování všude, kde je realizován prodej výrobků, nebo jsou poskytovány služby. Ke kontrolám využívá i podání spotřebitelů, která často směřují na nesprávnost účtování.
Co byste zákazníkům poradil, aby se jim podobná záležitost nestala?
V každém případě by si měli vždy na místě ihned přepočítat vrácené peníze a domáhat se zjištěného rozdílu případně ihned na pokladně. V případě existence sporu lze doporučit obrátit se bezodkladně na prodávajícím pověřenou osobu (např. na přepážce informací) a uplatnit zde nárok na vrácení rozdílu v účtování. V každém případě doporučuji řešit situaci ihned na místě.