Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dodavatelé Škody Auto se bojí delší stávky v automobilce

HRADEC KRÁLOVÉ/MLADÁ BOLESLAV -Pokud by stávka zaměstnanců Škody Auto trvala delší dobu, způsobila by dodavatelům automobilky vážné problémy. Jednodenní stávka by se jejich výroby nijak dotknout neměla. Vyplynulo to z ankety ČTK.

17.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Zatím jednodenní stávku za vyšší mzdy odbory Škody zahájily dnes ráno a v případě neúspěchu středečních jednání jsou v ní připraveny pokračovat ve čtvrtek.

Výrobce autozámků FAB Rychnov nad Kněžnou se již na variantu delší stávky připravuje. "Škoda Auto je náš významný zákazník. Při delší stávce se chystáme na přesun kapacit a lidí na výrobu autozámků pro naše jiné zákazníky a na výrobu stavebních zámků," řekl dnes ČTK jednatel firmy Vladimír Bayer. Zatím FAB k žádným konkrétním opatřením nepřistoupil.

Bíloveckou strojírnu Massag, která dodává do Mladé Boleslavi asi 100 druhů kovových výlisků, krátkodobá stávka nijak neohrozí. "Mezi námi a Škodovkou jsou dostatečné skladové zásoby. Stávka by musela trvat více než dva nebo tři týdny, pak by pro nás mohla být nebezpečná," řekl ČTK generální ředitel Massagu David Lička.

Dnešní stávka ve Škodovce se zatím nedotkla mohelnické skupiny Hella Autotechnik, která patří k předním tuzemským výrobcům světlometů pro auta. "Doufám, že stávka bude jen jeden den. Pokud by byla dlouhodobější, určitě by se to u nás negativně projevilo. Škoda pro nás představuje řádově 25 procent obratu," řekl ČTK výrobní ředitel Helly Autotechnik NOVA Marek Ryšavý.

Potíže v případě delší stávky očekává i výrobce automobilových zámků Kiekert z Přelouče na Pardubicku. Zastavení výroby ve Škodě Auto by pak pocítil německý mateřský podnik firmy Kiekert, který autozámky z Přelouče odebírá a jako komplety je dodává do Mladé Boleslavi, uvedl generální ředitel přeloučské společnosti Pavel Táborský.

Delší stávka by částečně ovlivnila výrobu i ve strakonickém strojírenském podniku ČZ, který dodává do Mladé Boleslavi díly motoru pro nejslabší tříválec. "Minimálně to naruší pravidelnost našich dodávek," řekl ČTK mluvčí firmy Jan Pěnkava. Případné dlouhodobější zastavení výroby v automobilce může pocítit i strakonický podnik autotextilií Fezko. Škoda Auto je hlavním odběratelem potahových látek této firmy.

Společnost Witte Automotive Nejdek, která vyrábí zamykací systémy a kliky pro automobilový průmysl, nechává stávka zatím v klidu. "V portfoliu našich odběratelů představují dodávky pro Škodu Auto pouze asi pět procent objemu. Jednodenní stávku tedy nijak nepocítíme. Možná bychom to zaregistrovali až v případě, kdyby stávka trvala týden a déle. Pak bychom se museli zamyslet nad náhradní prací zhruba pro 25 lidí z celkového počtu asi 1500 zaměstnanců," řekl ČTK asistent ředitele nejdecké firmy Stanislav Bílek.

Stávka ve Škodě začala v 6:00 v lakovně. Postupně se vždy dvouapůlhodinové protestní akce zúčastní lidé z dalších provozů. Proti původnímu vyjádření odborů, že z továrny nevyjede žádný nový vůz, se ale dnes několik stovek vozů vyrobí. Normálně podnik vyrobí asi 2500 aut denně. V případě dohody jsou odbory připraveny stávkové akce kdykoliv přerušit.

Poslední nabídka vedení na růst mezd zaručuje zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím však odbory nesouhlasí. Automobilka zaměstnává asi 27.000 lidí, průměrná dělnická mzda je 22.000 korun.

Analytici a zástupci podnikatelů označují požadavky odborářů za nepřiměřené. Nadměrné zvýšení platů by podle nich mohlo způsobit propouštění zaměstnanců, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky.

"Může jít o precedens, který spustí lavinu. Odborářská vedení dalších firem se nebudou chtít před svými zaměstnanci nechat mladoboleslavskými odboráři zahanbit a výsledkem může být vzájemné předhánění v požadavcích," řekl v pondělí Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE.

17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ethan Sonneborn
5

Guvernérem ve čtrnácti letech? V americkém Vermontu kandiduje středoškolák

Vteřiny dne 14. srpna 2018

Zřícení mostu, překrucování historie a zrušená cesta do Číny: Vteřiny dne

Humanitární loď Aquarius zakotví na Maltě. Migranty si rozdělí pět zemí EU

Záchranná loď Aquarius, jež od pátku bezcílně pluje Středozemním mořem, získala povolení zakotvit u břehů Malty. Migranty, kteří se nacházejí na její palubě, si následně rozdělí pětice evropských zemí, a to včetně Německa, Portugalska či Španělska. Podle agentury Reuters má nejvíce běženců, šedesát, přijmout Španělsko. 

Potvrzeno. Hygienici odhalili agresivní cerkárie v Těrlické přehradě

Parazit, který proniká do lidské kůže, se ve vodě Těrlické přehrady skutečně nachází. Obezřetní by měli být především citlivější lidé. Proniknout do kůže ztěžují opalovací krémy a oleje a všem se doporučuje po koupání sprchovat. 

Fotbalová poprava v Kyjevě. Slavia se do Ligy mistrů nepodívá, prohrála 0:2

Opět nebyli horším týmem. Jenže bez gólů se špatně vyhrává. A když navíc rozhodčí zvláštně neuznal slávistům úspěšnou trefu, o postupu ze třetího předkola Ligy mistrů si mohli nechat jen zdát. Kyjevské naopak sudí „podržel“, když jim uznal neregulérní branku, a po domácí výhře 2:0 se tak Dynamo radovalo z úspěšně zvládnutého dvojzápasu.

Svoboda není samozřejmost. Lidovci chtějí k výročí roku 1968 ukázat její význam

Lidovci uspořádají příští týden u příležitosti 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa sérii debat a vzpomínkových akcí, kterými chtějí ukázat, že svoboda není samozřejmost. Řekl to dnes po jednání celostátního výboru KDU-ČSL předseda strany Pavel Bělobrádek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT