Průměrně o jedenáct procent vzroste od ledna cena jízdného v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. A to hlavně kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty, cen energií a benzínu a nafty. I tak chce rada kraje zajistit, aby ceny byly nejnižší v republice. Navíc nabídne nově i zvýhodněné jízdné například pro důchodce či studenty.

„Rada se zabývala úpravami jízdného v rámci integrované dopravy. Máme zájem na tom, aby v celém kraji bylo zachované přiměřeně srovnatelné jízdné. Schválili jsme zásady optimalizace tarifu. K úpravě dojde od prvního ledna příštího roku a průměrně se tarif zvýší asi o jedenáct procent,“ uvedl náměstek hejtmana Václav Horák.

Jak dodal, k větším úpravám došlo naposledy na jaře 2009. „Zvýšení tarifu nemusí pokrýt veškeré nároky na integrovaný dopravní systém. Budeme proto vést diskuzi v rámci příštího rozpočtu o případném dokrytí dopravní dostupnosti v kraji,“ připustil s tím, že kraj chce o navýšení jednat i s jednotlivými městy, kde funguje městská hromadná doprava. Pokud se však nedomluví, od prvního ledna by ceny u nich mohly zůstat na stejné výši. To však nepředpokládá.

Roční jízdenky pro důchodce a děti

Nově chce Kordis, provozovatel integrovaného dopravního systému, nově zavést například roční celosíťové jízdenky pro důchodce nad sedmdesát let nebo pro doprovod dětí do tří let. Fungovat by měly i čtvrtletní a roční jízdenky na kratší vzdálenosti pro děti a studenty nebo přeprava kol v rámci systému.

Radní Zdeněk Pavlík ještě doplnil, že kraj dotuje systém ročně více než miliardou korun. „Zvýšením ceny defacto dokryjeme jen to, co budeme následně odvádět státu. Doufám, že ministerstvo financí nesplní svůj slib a nesebere krajům peníze, kterými přispívají na železniční dopravu. U nás je to 269 milionů,“ netajil se.

Nejlevnější jízdné

Náměstek hejtmana Stanislav Juránek upozornil i na to, že v Jihomoravském kraji je integrovaný systém nejlevnější. „Přitom je do něj zapojený celý kraj. Chceme to tak mít i nadále. Nemění na tom nic ani názor Brna, že uprostřed města by měly být srovnatelné ceny s Prahou. Trváme na tom, že budeme nejlacinější,“ do­dal.

Zdražení se nelíbí studentce Janě Čechové, která dojíždí z Týnce do Brna a využívá k tomu integrovaný dopravní systém.

„Se zvednutím jízdného zásadně nesouhlasím, jelikož už máme ceny skoro srovnatelné s Prahou. Pokud by se zdražovalo, mělo by se tedy logicky něco zlepšit, ale o tom silně pochybuji,“ zamyslela se. Navíc podle ní se například z Týnce do Břeclavi po šesté hodině odpoledne nedostane, stejně tak opačným směrem po sedmé večer.

Čtěte také: Brňané protestují proti zdražení jízdného